Karangan ujian UPSR tahun 1988



Nama saya Ali. Saya seorang budak laki-laki. Kadang-kadang saya memakai pakaian seragam kakak saya untuk ke sekolah.

Pada waktu kelas, semua murid-murid ketawakan saya kerana memakai pakaian seragam kakak saya. Guru darjah saya hampir pitam melihat kelakuan saya. Saya disuruh pergi ke bilik guru besar. Guru besar hampir tercirit-birit melihat saya berpakaian begini.

Saya dirotan sebanyak dua kali. Saya disuruh menanggalkan pakaian sekolah dan hanya berseluar dalam. Tiba-tiba, guru besar saya jatuh pengsan. Rupa-rupanya saya terpakai seluar dalam kakak saya.

Bila saya balik rumah, kakak saya mengamuk dan memberi pukulan karate Ultraman terhadap saya. Saya berasa malu. Sekarang ini saya tidak lagi memakai baju sekolah dan seluar dalam kakak saya.

Saya budak laki-laki. Mengapa saya memakai baju dan seluar dalam kakak saya?

EPILOG:

Pemarkah Lembaga Peperiksaan Malaysia dengan sebulat suara memberi markah 0 kepada pelajar tersebut di dalam kertas UPSR Bahasa Malaysia. Pelajar tersebut juga gagal di dalam ujian lisan kerana menghadiri ujian tersebut dengan berpakaian menjolok mata (dia berkaki ayam dan cuma memakai baju singlet dan berseluar dalam.




0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin