Jumlah Pelawat

hit counter

SIAPA YANG DATANG ?


Jimatkan Minyak

Pengikut Mymilamin Blog

Pulau Ketam Merah

9:10 PM | 0 ulasan | Read More

Fesyen Pelik di Jepun

9:07 PM | 0 ulasan | Read More

Haiwan terhodoh

9:05 PM | 0 ulasan | Read More

Ape laa...


Alkisah ada seorang ibu dengan 3 menantu dari ketiga-tiga puterinya yang cantik-cantik, sang ibu mertua ingin tahu apakah ketiga-tiga menantunya itu sayang kepada mertuanya atau cuma putrinya saja.

Dia lalu memutuskan untuk menguji mereka secara bergantian. Suatu hari dia mengajak menantu pertama naik perahu bermotor ke tengah laut. Di sana dia sengaja menjatuhkan dirinya dari perahu dan terlempar ke dalam air laut. Sang menantu tanpa berfikir panjang langsung terjun menyelamatkan ibu mertuanya.

Besoknya ketika keluar rumah, sang menantu pertama melihat mobil Nissan Livina terparkir di depan rumah, dan sehelai kertas bertulis "....dari ibu mertuamu....."

Giliran menantu kedua pula yang diajak ke tengah laut. Sekali lagi sang mertua pura-pura terjatuh dan terlempar keluar perahu. Menantu kedua ini melupakan pakaian dan dompetnya, langsung terjun demi menyelamatkan mertua tercinta.

Besoknya di depan rumah menantu kedua melihat terparkir Toyota Alphard, disertai sehelai kertas tercatat tulisan, ."..Dari ibu mertuamu..."

Ketika giliran menantu ketiga diajak ke tengah laut, sang mertua kembali melakukan gerakan terjun bebas. Tapi, malangnya kali ini sang menantu bercekak pinggang memandang ibu mertuanya yang tercungap-cungap di dalam air.

Seraya dia berkata, "rasakan kau!", sambil berputar membawa perahunya ke darat. Besok harinya ketika menantu ini keluar rumah, di depan rumahnya terparkir Mercedes Benz S-Class terbaru beserta kertas bertuliskan, "....Dari ayah mertuamu...."
7:44 PM | 0 ulasan | Read More

Antara Manusia, Burung Dan Cacing


Bila kita sedang mengalami kesulitan hidup kerana himpitan keperluan, cubalah kita ingat pada burung dan cacing. Kita lihat burung tiap pagi keluar dari sarangnya untuk mencari makan. Tidak terbayang sebelumnya ke mana dan di mana ia harus mencari makanan yang diperlukan.

Kerana itu kadangkala petang hari ia pulang dengan perut kenyang dan dapat membawa makanan buat keluarganya, tapi kadang makanan itu cuma cukup buat keluarganya, sementara ia harus "puasa". Bahkan seringkali ia pulang tanpa membawa apa-apa buat keluarganya sehingga ia dan keluarganya harus "berpuasa". Meskipun burung lebih sering mengalami kekurangan makanan kerana tidak punya punca yang tetap, apalagi setelah kawasannya banyak yang diceroboh manusia, namun yang jelas kita tidak pernah melihat ada burung yang berusaha untuk bunuh diri.

Kita tidak pernah melihat ada burung yang tiba-tiba melayangkan kepalanya ke batu. Kita tidak pernah melihat ada burung yang tiba-tiba menenggelamkan diri ke sungai. Kita tidak pernah melihat ada burung yang memilih meminum racun untuk mengakhiri penderitaannya. Kita lihat burung tetap optimis akan makanan yang dijanjikan Allah. Kita lihat, walaupun kelaparan, tiap pagi ia tetap berkicau dengan merdunya. Tampaknya burung menyedari bahawa demikianlah hidup, suatu waktu berada di atas dan di lain waktu terhempas ke bawah. Suatu waktu kelebihan dan di lain waktu kekurangan. Suatu waktu kekenyangan dan di lain waktu kelaparan.

Sekarang marilah kita lihat haiwan yang lebih lemah dari burung, iaitu cacing. Kalau kita perhatikan, binatang ini seolah-olah tidak mempunyai keupayaan yang layak untuk survive atau bertahan hidup. Ia tidak mempunyai kaki, tangan, tanduk atau bahkan mungkin ia juga tidak mempunyai mata dan telinga. Tetapi ia adalah makhluk hidup juga dan, sama dengan makhluk hidup lainnya, ia mempunyai perut yang apabila tidak diisi maka ia akan mati.Tapi kita lihat , dengan segala keterbatasannya, cacing tidak pernah putus asa dan kecewa untuk mencari makan. Tidak pernah kita menyaksikan cacing yang mengetuk-ngetukkan kepalanya ke batu.

Sekarang kita lihat manusia. Kalau kita bandingkan dengan burung atau cacing, maka keupayaan yang dimiliki manusia untuk mencari nafkah jauh lebih canggih. Tetapi kenapa manusia yang dibekali banyak kelebihan ini seringkali kalah dari burung atau cacing ? Mengapa manusia banyak yang putus asa lalu bunuh diri menghadapi kesulitan yang dihadapi? Padahal rasa-rasanya belum pernah kita lihat cacing yang berusaha bunuh diri kerana putus asa. Rupa-rupanya kita perlu banyak belajar dari burung dan cacing.

Wallahu'alam.


8:39 PM | 0 ulasan | Read More

Daun Besar


Pada sebatang pohon kecil, hiduplah beberapa daun yang tumbuh bersama. Di antara daun-daun tersebut terdapat sehelai daun yang sangat besar dan kuat. Daun itu diagung-agungkan kerana kekuatannya.Ia lah yang dianggap pelindung bagi daun-daun lainnya dari badai, hujan, panas matahari yang terik, dan bahaya lainnya.

Suatu ketika datanglah musim kemarau yang panjang. Daun-daun di pohon kecil itu mulai layu kerana tidak mendapat air dan makanan. Daun besar yang tadinya kuat dan besar mulai kering. Ia berusaha melindungi daun-daun lainnya dari matahari yang bersinar sangat terik sehingga daun-daun sahabatnya itu tidak kehilangan air lebih banyak lagi. Hari berganti hari, daun besar itu sudah sampai pada puncak usahanya. Ia mulai sobek-sobek sehingga sinar matahari mulai menembusinya. Ia mulai kehilangan kekuatan dan daun-daun lain pun sudah mulai mengabaikannya kerana ia tidak kuat lagi seperti dulu.

Beberapa hari kemudian daun besar itu merasa tidak kuat lagi dan berkata kepada teman-temannya : Teman-teman aku tidak lagi mempunyai kekuatan untuk melindungi kalian, aku akan gugur. Selamat tinggal. Setelah berkata demikian akhirnya daun besar itu pun gugurlah. Musim kemarau terus berlanjutan, daun-daun di pohon kecil itu saling bertahan untuk hidup. Mereka sama sekali sudah melupakan daun besar yang telah berjasa melindungi mereka sehingga mereka dapat bertahan sampai sekarang.

Musim kemarau tidak juga berakhir. Daun-daun di pohon kecil itu sudah mulai kehilangan harapan. Mereka merasa sangat kelaparan, kehausan dan akan mati. Di saat mereka putus asa, tiba tiba dirasakan adanya air dan makanan dari tanah. Mereka kehairanan dengan keajaiban itu. Setelah lama mencari-cari, mereka menyedarinya. Mereka melihat daun besar itu sudah membusuk dan menghasilkan air serta sari makanan bagi mereka. Akhirnya dengan air dan sari makanan dari daun besar tadi, daun-daun di pohon kecil itu mampu bertahan sampai musim hujan datang.

Daun-daun di pohon kecil itu sangat menyesal kerana telah melupakan daun besar. Padahal sampai akhir hayatnya daun besar itu tetap menjadi pahlawan bagi daun-daun lainnya.

Renungan bagi kita :

Janganlah menilai seseorang dengan penampilan dan kekuatannya saja.

Tuhan memberikan bantuan kepada kita melalui sesiapa saja bahkan melalui orang yang kita anggap telah jatuh dan hina. Ingatlah rencana Tuhan itu ajaib dan tidak ada pilih kasih terhadap semua hambanya.

Waalhu'lam.


8:37 PM | 0 ulasan | Read More

Pesanan Isteri Untuk Suami


  1. Selalulah menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.
  2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.
  3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih daripada emak anda.
  4. Jangan demand seks sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan sernata-mata untuk penuni nafsu syahwat saja.
  5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih daripada suami juga. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing-berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.
  6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relak-relak sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dan sebagainya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumah tangga sedangkan suami lepas tangan.
  7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk untuk isteri. Jangan bedal semua, sampai giliran isteri yang tinggal ekor ikan sekerat, janggut sotong, ekor tauge. Frust, tau tak!
  8. Kalau nak ajak member ke rumah, beritahu isteri dulu, kalau boleh sehari-dua lebih awal. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi segera saja (bukan soal malas masak tapi nak tolong jimatkan perbelanjaan keluarga)
  9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.
  10. Jangan kentut depan isteri. Hairan ya, masa bercinta dulu kenapa boleh kontrol kentut?
  11. Hormatilah ibu-bapa dan ahli keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang bodek mereka masa nak rnengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.
  12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumah tangga. Sekali atau berkali-kali kala tolonglah membeli minyak masak, bawang, lada, sayur dan sebagainya.
  13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, Jangan bebankan isteri dengan masalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami"degil" tak nak minta pertolongan. selagi itulah dia rela nak tolong (lainlah kalau anda kahwin dengan perempuan kedekut!.
  14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi, bubuh, balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang, simpan balik di tempat asal. Susah sangat ke?
  15. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.
  16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Mereka pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.
  17. Jangan main kayu tiga. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri anda yang buat, tentu anda tak boleh nak bertolak ansur. Jadi mengapa isteri anda kena bertolak ansur kalau anda buat?
  18. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuk-lah anda mengambil berat tentang dirinya.
  19. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumah tangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali.
  20. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak Jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbang rasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.
  21. Jangan buat tak tahu kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu pujuk, pujuk. Hati orang perempuan ni sensitif. Kalau isteri rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja. Kalau kita orang semua pakat mogok, anda juga yang rugi!


8:36 PM | 0 ulasan | Read More

Banduan dan Polis



Suatu hari, di sebuah penjara, telah diadakan pertandingan bola sepak di antara anggota polis menentang banduan yang ditangkap kerana kesalahan mencuri dan menyeluk saku.

Ketika waktu rehat, pihak polis telah mendahului dengan 3-0. Jurulatih pasukan banduan telah marah-marah..

Jurulatih : Bodoh, takkan lawan pihak polis pun tak boleh menang?! Takkan kamu semua cuma tahu mencuri dan menyeluk saku saja?

Pemain : Kalau macam tu, lepas ni kita semua akan main secara kasar. Janji kita boleh hasilkan gol dan menang.

Jurulatih : Mana boleh main macam tu?

Pemain : Tak apa. Saya jamin, pengadil takkan bagi kita kad kuning atau kad merah

Jurulatih : Kenapa pula?

Pemain : Kerana, aku baru sahaja mencuri kesemua kad kepunyaan pengadil termasuk wiselnya sekali..



10:48 PM | 0 ulasan | Read More

Takde Otak



Satu hari Pak Pandir mengalami sakit kepala yang amat sangat. Lalu dia pun pergi ke pekan untuk berjumpa dengan doktor.

Doktor:
Serba salah saya hendak memberitahu Pak Pandir nie..tapi saya mesti beritahu Pak Pandir bahawa Pak Pandir telah menghidapi Barah Otak.

Pak Pandir: Yaaaaaahoooooo!!! (melompat kegirangan)

Doktor: Pak Pandir fahamkan maksud saya? (kebingungan)

Pak Pandir: Tentu sekali saya faham, apa doktor fikir saya b**** sangat ke?

Doktor: Habis tu..kenapa gembira sangat?

Pak Pandir:
Sebelum ini isteri saya Mak Andir selalu marah saya dengan mengatakan saya "takde otak". Dengan berita baik ini ia telah membuktikan bahawa saya sebenarnya mempunyai otak.


3:50 PM | 0 ulasan | Read More

Malas Ke Sekolah...

Jam sudahpun menunjukkan pukul tujuh pagi. Salim masih lagi berdengkur.
Ibunya pun segera mengejutkannya untuk ke sekolah.

Ibu: Salim...Salim...bangun nak, pergi sekolah, nanti kamu terlambat.

Salim:
Alah mak... Salim tidak mahu pergi ke sekolah!

Ibu:
Apa, tidak mahu pergi sekolah?! Baik... Salim berikan emak dua sebab mengapa Salim tidak mahu ke sekolah.

Salim:
Semua murid-murid tidak suka Salim. Guru-guru di sekolah pun tidak suka pada Salim!

Ibu:
Itu bukan alasan bagi Salim untuk tidak ke sekolah. Cepat, bangun sekarang!

Salim:
Baiklah, sekarang emak pula berikan Salim dua sebab mengapa Salim mesti pergi ke sekolah.

Ibu:
Eh...eh...bertuah punya anak! Salim dengar baik-baik, pertama Salim sudah berusia

lima puluh tahun. Kedua Salim PENGETUA SEKOLAH!!!
3:49 PM | 0 ulasan | Read More

Jawapan soalan jawi yang kelakar..

Anda pandai baca jawi? Hari ini ustazah GPI(guru pendidikan islam) sekolah saya meminta tolong daripada saya untuk memeriksa kertas soalan jawi pelajar tahun 4. Kertas ini merupakan kertas subjektif, tidak ada pilihan A,B,C,D. Biasanya jika soalan jawi bagi pelajar-pelajar tahap 2 ada satu ruangan yang meminta pelajar menulis semula teks jawi dengan tulisan rumi. Banyak jawapan-jawapan yang melucukan ketika memeriksa bahagian ini. Cuba lihat soalan di bawah, dan tengok bagaimana pelajar menjawabnya.
soalan-jawi-oti5
Perhatikan jawapan daripada pelajar kelas yang paling cerdik(kelas A). Kelas yang hujung tak tahu ler camner…

- Inikan kaya dengan khasiat, protein dan sangat baik untuk kesihatan.

- Ikan kai dengan khasiat protein dan sangat baik untuk kesihatan.

- Ikan kaya dengan khasiat protin dan sangat baik untuk khasiat.

- Ikan kaya dengan khasiat pervitim dan sangat baik untuk kesihatan.

- Ikan kai dengan kasih perutin dan sangat banyak untuk kesihatan.

- Ikan kaya dengan khasiat protein dan sangat baik untuk khasiatnya.

Apakah jawapan yang sebenar? Cuba anda jawab.
Jawapan sebenar ialah:
Ikan kaya dengan khasiat protein dan sangat baik untuk kesihatan.

Dalam banyak-banyak soalan berbentuk seperti ini, ada satu jawapan pelajar yang buatkan saya ketawa sorang-sorang semasa memeriksa kertas jawapan. Berikut petikan teks.
soalan-jawi-oti3
Apa jawapan pelajar tersebut?

Kait hendaklah beribadat. Semut mati kerana Allah.

Sebenarnya jawapannya ialah: Kita hendaklah beribadah semata-mata kerana Allah.

9:48 PM | 0 ulasan | Read More

Topeng H1N1 Kehabisan




10:01 PM | 0 ulasan | Read More

'DILARANG MEMOTONG'

PAK PANDIR

Seperti biasa Pak Pandir hendak pergi memotong getah. Mak Andeh akan menyediakan peralatan Pak Pandir. Pak Pandir pun pergilah nak memotong getah.

Hati-hati ya bang semasa tepi jalan besar TU nanti! pesan Mak Andeh.

Pak Pandir akan berjalan kaki melalui sebuah jalanraya untuk sampai di kebun getahnya. Semasa Pak Pandir berjalan di tepi jalanraya besar tersebut, Ada sebuah papan tanda yang baru dipasang betul-betul di depan kebunnya. Selepas dia membaca papan tanda tersebut, dia pun pulang hampa.
Mak Andeh heran Pak Pandir pulang semula ke rumah lalu bertanya,

Kenapa Bang?

Pak Pandir pun menjawab,

Sejak bila la kerajaan tak bagi Kita memotong getah. Diletaknya papan tanda besar di tepi jalan depan kebun Kita TU papan tanda 'DILARANG MEMOTONG'.
10:00 PM | 0 ulasan | Read More

Topeng H1N1 Kelakar


Apa kata anda cuba pulak topeng-topeng seperti ini

Topeng Shah Rukh Khan


Topeng Untuk Mudah Makan


Topeng Jepun Yang Kiut


Topeng Rimau..nnngggaaaauuummmm....
9:59 PM | 0 ulasan | Read More

Apa itu H1N1

Apa itu H1N1?
viral novel influenza type A H1N1. ianya berasal dr virus avian flu (selsema burung H5N1) yang telah menjangkiti babi @ khinzir dan telah bergabung dengan swine flu (yg sepatutnya hanya menjangkit ternakan babi sahaja) dan telah evaluasi (mutasi) untuk penyesuaian diri di dalam 'host' yg lebih tinggi di dlm rantaian makanan @ manusia. dan semasa di dlm badan manusia, sekali lagi ia berevolusi supaya ia menjadi 'air born' dan menjangkit dr manusia kpd manusia.

jangka hayat virus
Oleh kerana ia adalah viurs yg air born, ia hanya boleh bertahan di udara selama 2 hingga 8 jam sahaja. jika selepas tempoh tersebut ia idak mendapat perumah @ host( badan manusia) ia akan mati.

Maka bilik yang dibiarkan selama 24 jam dengan air ventilation yg baik….akan 'bersih' dr virus tersebut.

swine-flu

Apa yg perlu tahu ?

Asal virus ini
Sebenarnya telah terdapat outbrake di US sebelum terjadi outbrake di mexico tp tidak dilaporkan kpd WHO. kemungkinan outbrake ini telah dikesan dan US mahu 'baling batu sembunyi tangan' lalu tercetus la outbrake di mexico.

virologi virus H1N1
incubation period yg singkat pada purata 2 hari dgn julat 1 – 4 hari
ini bermakna ia cepat menyerang badan manusia setelah ia menjangkit pesakit
pesakit akan menunjukkan simptom selepas 1 hari dijangkit paling cepat dan selewat2nya hari ke-4
H1N1 sebenarnya adalah selsema biasa namun kpd pesakit yg berisiko, ia dapat membunuh. jika pesakit adalah seorang yg normal, ia hanya akan memberi kesan seperti demam selsema biasa dan batuk.

Cara serangan
virus ini boleh disebarkan melalui batuk, bersin dan percakapan
virus ini akan menyerang sistem pernafasan ( seperti selsema burung dan SARS)
peringkat awal, ia hanya pada 'trakea' jika tidak mendapat rawatan awal, ia akan menyerang paru2 dan boleh menyebabkan kematian akibat 'lung collapse'
ia amat merbahaya kpd golongan yg berisiko tinggi

siapa yang berisiko
1.orang yg ada masaalah 'obesiti' @ gemok
2. perempuan yg mengandung
3 .orang yg ada astmatic
4 . orang2 yg bermasalah dgn sistem imunisasi ( menjalani 'operation yg besar', kanak2 yg belum cukup suntikan imunisasi, golongan2 yg rendah tahap imuniti eg. HIV ext.)
* kematian yg telah dilaporkan terdiri drpd golongan2 di atas

simptom2
day 1 – rasa kurang sihat, tak bermaya
day 2 – selsema, batuk dan demam yg kekal ( demam tidak turun walaupun telah mkn ubt demam)
day 3 – rasa kurang selesa di bahagian dada dan sesak nafas
day 4 – sakit dada yg teruk……..jumpa doktor dengan segera…….

day 5 and above lung collapse @ koma

langkah2 kawalan
1 – golongan2 yg berisiko, elakakn drpd kesesakan ( kawasan yg padat dgn orang ramai)

2 – menjaga kebersihan diri, basuh tangan selalu dan dgn betul, jaga kebersihan rumah dan persekitaran

3 – elakkan diri jika terdapat 'orang batuk, bersin dan kurang sihat'

4 – jika kurang sihat, elakan diri dr beraktiviti (sosial dan berkumpulan)

5 – jika kurang sihat dan ada ILI ( influenza light illness @ selsema biasa) jgn hadirkan diri di kawasan orang ramai. jika terpaksa, pakai 'mask' (sekurang2 nya 3 ply mask)

6 – utk org yg sihat, elakkan dr kawasan yg padat.

7 – jika ada tanda2 simptom diatas, segera ke hospital untuk pemeriksaan dan rawatan

8 – jika sihat, jgn ke hospital atau klinik utk 'checkup' kerana di kawasan tersebut mengandungi bnyk virus.

9 – tak perlu ambil anti-viral @ apa2 ubt influenza!!!!!!!!!!. jika sihat dan mengambilnya, akn mengakibatkan resistan kpd vaksin @ ubt2 untuk merawat jika terkena jangkitan. ini adalah kerana berlakunya resistansi virus terhadap persekitaran badan yg telah mengambil ubt2 tersebut terlebih awal.

10 – vaksin hanya akan 'wujud' seawal2nya pada oktober dan hanya utk 'frontliner' shj. dan utk awam selewat2nya pada 2010.

11 – utk makluman, influenza test hanya dijalankan di 2 makmal shj di malaysia. mengambil masa 6 jam utk run test kpd 1 batch sample. jika klinik menyatakan mereka boleh jlnkan ujian, itu tidak betul. tak perlu ambil suntikan seasonal influenza kerana ia tidak berkaitan.

12 – tahap kesedaran dan pengetahuan yg tinggi amat perlu utk kita sama2 menghadapi outbreak ini. sama2lah kita berdoa kpd ALLAH s.w.t agar bala ini cepat berlalu.
Amin.

Ini adalah sumber dr taklimat H1N1 oleh pengarah kawalan penyakit berjangkit dr kem. kesihatan m'sia

di Pan Pasific Klia pada 01.08.2009.

sumber dari: www.telokbakong.blogspot.com

*Apabila kamu mendengar satu wabak penyakit berjangkit di sesuatu daerah maka janganlah memasuki ia (daerah tersebut). Dan apabila kamu berada dalam daerah yang sedang dilanda wabak penyakit berjangkit maka janganlah kamu keluar darinya*.

Sahih: Hadis dari 'Abdurrahman bin 'Auf dan Sa'ad radiallahu 'anhuma, dikeluarkan oleh Ahmad, Abu Uwanah, al-Bukhari, Muslim dan lain-lain, lihat Sahih al-Bukhari – no: 5728 & 5729. (Kitab al-Tibb, Bab Apa yang diperkatakan tentang wabak penyakit).

9:44 PM | 0 ulasan | Read More

Indahnya Masjid Beijing Di Kelantan

Masjid ini di beri nama Masjid Jubli Perak Sultan Ismail Petra yang akan di rasmikan dalam bulan Ramadhan ini. Layan gambar-gambar di bawah :
masjid-beijing-kelantan-1

masjid-beijing-kelantan-2

masjid-beijing-kelantan-3

masjid-beijing-kelantan-4

masjid-beijing-kelantan-5

masjid-beijing-kelantan-6

masjid-beijing-kelantan-7

masjid-beijing-kelantan-8



9:43 PM | 0 ulasan | Read More

Tidak suka perang


Pada suatu pagi, seorang guru sejarah bercadang mahu mengajar mengenai peperangan berlaku. Guru tersebut bertanyakan kepada para pelajarnya sama ada mereka menggemari peperangan atau mahukan keamanan.
Kesemua pelajar bersetuju bahawa mereka lebih sukakan keamanan.

"Ada sesiapa diantara kamu yang bole memberikan sebab kenapa kamu bencikan peperangan?" tanya guru tersebut.

Seorang pelajarnya mengangkat tangan dan bangun. Guru itu memandang pelajarnya dengan penuh minat untuk mengetahui jawapan pelajar tersebut.

"Saya bencikan perang, sebab peperangan akan membentuk sejarah. Sedangkan saya tidak sukakan mata pelajaran sejarah" jawab pelajar itu.


9:34 PM | 0 ulasan | Read More

Siapa Sasterawan Kita?

Seorang guru melihat Shima sedang mengantuk dan hampir tertidur di dalam kelas.. Kerana itu guru tersebut segera memberi soalan kepada Shima..


Guru : Shima.. Siapa sasterawan kita?

Shima : eh.. tidak tau cikgu... Bukan saya cikgu..

Guru : Cepat Shima.. katakan siapa sasterawan kita?

Shima : Sumpah cikgu.. bukan saya..!

Kerana kesal.. guru itu mengadukan hal tersebut kepada Dato Rahman.. bapa Shima.. yang merupakan seorang pemimpin yang paling ditakuti.

Setibanya di sekolah, Dato Rahman berjumpa dengan anaknya Shima..

Ayah : Shima.. cepat katakan siapa sasterawan kita

Shima : Sungguh ayah.. saya tidak tau..

Dato Rahman marah.. dan terus menampar Shima..

Ayah : Cepat!.. jangan malu2... katakan.. siapa sasterawan kita

Shima : Betul Ayah.. Bukan saya.. saya tak tahu (sambil menahan sakit)

Dato Rahman memukul Shima hingga jatuh ke lantai.. Dan pukulan demi pukulan, bahkan tendangan... dan Shima tetap menjawab.. Saya tidak tau.. bukan saya..
Melihat anaknya sudah setengah mati.. akhirnya Dato Rahman kembali berjumpa guru Shima..

Guru : Bagaimana Dato?...

Dato Rahman : Entahlah cikgu.. nampaknya memang bukan dia...!
9:33 PM | 0 ulasan | Read More

Surat Cinta Seorang Hackers

Seandainya hatimu adalah sebuah system,

maka aku akan scan kamu untuk mengetahui port mana yang terbuka Sehingga tidak ada keraguan saat aku c:\> nc -l -o -v -e ke hatimu,tapi aku hanya berani ping di belakang anonymouse proxy, inikah rasanya jatuh cinta sehingga membuatku seperti pecundang atau aku memang pecundang sejati whatever!

Seandainya hatimu adalah sebuah system,
ingin rasanya aku manfaatkan vulnerabilitiesmu, pake PHP injection terus aku ls -la; find / -perm 777 -type d, sehingga aku tau kalau di hatimu ada folder yang boleh dicreate atau adakah free space buat aku? Apa aku harus pasang backdor "Remote Connect-Back Shell" agar aku hanya tinggal menunggu connection dari kamu saja, biar aku tidak merana seperti ini.

Seandainya hatimu adalah sebuah system,
saat semua requestku diterima aku akan terus debug untuk mengetahui bug terbarumu maka aku akan patch dan pacth terus, aku akan jaga service mu jangan sampai crash dan aku akan menjadi firewall mu. Aku akan pasang port sentry, dan menyetting error pagemu " The page cannot be found Coz Has Been Owned by Someone. Get out!" aku janji takkan ada macelinious program atau service yang hidden, sebab aku sangat sayang dan mencintaimu.

Seandainya hatimu adalah sebuah system,

jangan ada kata "You dont have permission to access it" untuk aku, kalau xmau di ping flood Atau DDos Attack....! kamu harus menjadi sang bidadari penyelamatku.

Seandainya hatimu adalah sebuah system, ...?
Tapi sayang hatimu bukanlah sebuah system,

kamu adalah sang bidadari impianku, yang telah mengacau systemku!

Suatu saat nanti aku akan datang dan mengatakan kalau di hatiku sudah terinfeksi virus yang menghanyutkan, tak ada anti virus yang dapat menangkalnya selain ...kamu....
9:31 PM | 0 ulasan | Read More

Diskaun Hukuman...

Di sebuah Mahkamah perbicaraan sedang berlangsung terhadap seorang pencuri barang di pasaraya.

"Dengan ini saya memutuskan tertuduh di jatuhkan hukuman penjara 4 bulan." Hakim akhirnya menjatuhkan hukuman.

"Apakah tertuduh, penuntut umum atau penasihat undang-undang menerima?" kata hakim.

"Saya keberatan tuan hakim." kata seorang lelaki di kerusi belakang. "Seharusnya dia diberi diskaun hukuman."

Lelaki yang bersuara itu adalah pengurus di pasaraya, tempat tertuduh mencuri.

"Kenapa anda pula yang keberatan?"

"Kerana barang yang dia ambil adalah barang yang kami diskaun sehingga 45% tuan hakim."

"??@#$!!&##!!"
9:30 PM | 0 ulasan | Read More

Awas Dengan Cermin Dua Muka


Awas bagi yang suka menginap di hotel atau pergi toilet awam. Tu baru cermin tak kira lagi kamera tertutup di lampu2. Bahaya tu takut jadi macam student Gombak.

BAGAIMANA MENGENAL PASTI CERMIN 2 ARAH ?

Ketika kita masuk ke toilet awam, bilik mandi, bilik hotel, ruang ganti pakaian, dan lain-lain, seberapa besar anda yakin bahawa cermin yang tergantung di dinding dan kelihatannya seperti cermin biasa itu memang benar-benar cermin biasa, atau sebenarnya itu adalah cermin dua arah
orang di belakang cermin boleh melihat anda, sementara anda tidak dapat melihat mereka).

Banyak tempat di mana orang memasang cermin 2 arah di dalam ruang ganti pakaian wanita, namun tidak menutup kemungkinan juga di ruang ganti lelakiAdalah sangat sulit untuk secara jelas mengindentifikasi permukaannya hanya dengan melihatnya saja.

Saatnyalah kita untuk berhati-hati. Jadi, bagaimana kita dapat menentukan dengan pasti apakah cermin tersebut adalah cermin biasa atau cermin 2 arah?.

Kalau di bilik polis, iaitu di ruang soal siasat, sudah dapat dipastikan cerminnya 2 arah tapi untuk di Public Area do this thing:

LAKUKANLAH TEST SEDERHANA

1. TEST DENGAN KUKU JARI
Letakkan ujung kuku anda di atas permukaan cermin. Jika ada jarak (gap)antara kuku anda dan bayangan kuku anda di cermin,dapat dikatakan bahwa cermin itu adalah cermin biasa (selamat).

Tetapi, jika kuku anda terus menyentuh bayangan kuku anda di cermin, hati-hatilah, kerana benda itu adalah cermin 2 arah ! Kerana itu ingatlah selalu, setiap kali anda melihat cermin di
tempat-tempat umum seperti disebutkan di atas, lakukanlah "TEST KUKU JARI". Tidak perlu membayar.

2. TEST DENGAN NAFAS.
Hembus nafas hampir dengan cermin, jika ada kesan nafas/haba di cermin , maka selamat, jika tidak besar kemungkinan Ianya cermin 2 arah.

3. BUNYI
Cuba ketuk cermin tersebut dengan jari slow2, kuat kang pecah plak , jika ianya tidak berbunyi atau bunyi perlahan,

Maknanya ia melekap didinding, jika berbunyi kuat pastinya ada ruang kosong/berongga dibelakang Cermin tersebut.

Mudah dilakukan, dan ini mungkin bisa menyelamatkan anda dari "PERKOSAAN VISUAL" !

PARA WANITA : beritahu teman-teman anda yang lain.
PARA LELAKI : beri tahu isteri, anak perempuan atau teman wanita anda.


2:22 PM | 0 ulasan | Read More

SURAT DARI IBLIS

BOLEH TERINGAT-INGAT, BILA BACA AYAT TERAKHIR ….TAPI TAK SALAH UNTUK PENGETAHUAN BERSAMA…..WASALAM



( Surat Dari Iblis)

( Surat ini akan membuat anda benar-benar berfikir)

(Sebenarnya surat ini hampir membuatku gila saat aku membacanya, tapi aku harus forwardnya kerana catatan kecil dibawahnya)

****************************************
SURAT DARI SETAN UNTUK MU

Aku melihatmu kemarin, saat engkau memulai aktiviti harianmu.

Kau bangun tanpa sujud mengerjakan subuhmu

Bahkan kemudian, kau juga tidak mengucapkan "Bismillah" sebelum memulai santapanmu, juga tidak sempat mengerjakan shalat Isha sebelum berangkat ketempat tidurmu

Kau benar2 orang yang bersyukur, Aku menyukainya

Aku tak dapat mengungkapkan betapa senangnya aku melihatmu tidak merubah cara hidupmu.

Hai Bodoh, Kamu millikku.

Ingat, kau dan aku sudah bertahun-tahun bersama,

dan aku masih belum bisa benar2 mencintaimu .

Malah aku masih membencimu, karena aku benci Allah.

Aku hanya menggunakanmu untuk membalas dendamku kepada Allah.

Dia sudah mencampakkan aku dari surga, dan aku akan tetap memanfaatkanmu sepanjang masa untuk mebalaskannya

Kau lihat, ALLAH MENYAYANGIMU dan dia masih memiliki rencana-rencana untukmu dihari depan.

Tapi kau sudah menyerahkan hidupmu padaku,

dan aku akan membuat kehidupanmu seperti neraka.

Sehingga kita bisa bersama dua kali dan ini akan menyakiti hati ALLAH

Aku benar-benar berterimakasih padamu, karena aku sudah menunjukkan kepada NYA siapa yang menjadi pengatur dalam hidupmu dalam masa2 yang kita jalani

Kita nonton film 'porno' bersama, memaki orang, mencuri, berbohong, munafik, makan sekenyang-kenyangya, bergosip, manghakimi orang, menghujam orang dari belakang, tidak hormat pada orang tua ,

Tidak menghargai Masjid, berperilaku buruk.

TENTUNYA kau tak ingin meninggalkan ini begitu saja.

Ayuhlah, Hai Bodoh, kita terbakar bersama, selamanya.

Aku masih memiliki rencana2 hangat untuk kita.

Ini hanya merupakansurat penghargaanku untuk mu.

Aku ingin mengucapkan 'TERIMAKASIH' kerana sudah mengizinkanku
memanfaatkan hampir semua masa hidupmu.

Kamu memang sangat mudah dibodohi, aku menertawakanmu.

Saat kau tergoda berbuat dosa kamu menghadiahkan tawa.

Dosa sudah mulai mewarnai hidupmu..

Kamu sudah 20 tahun lebih tua, dan sekarang aku perlu darah muda.

Jadi, pergi dan lanjutkanlah mengajarkan orang-orang muda bagaimana berbuat dosa.

Yang perlu kau lakukan adalah merokok, mabuk-mabukan, berbohong, berjudi, bergosip, dan hiduplah se-egois mungkin.

Lakukan semua ini didepan anak-anak dan mereka akan menirunya.

Begitulah anak-anak .

Baiklah, aku persilakan kau bergerak sekarang.

Aku akan kembali beberapa detik lagi untuk menggoda mu lagi.

Jika kau cukup cerdas, kau akan lari sembunyi, dan bertaubat atas dosa-dosamu.

Dan hidup untuk Allah dengan sisa umurmu yang tinggal sedikit.

Memperingati orang bukan tabiatku, tapi diusiamu sekarang dan tetap melakukan dosa, sepertinya memang agak aneh.

Jangan salah sangka, aku masih tetap membencimu.

Hanya saja kau harus menjadi orng tolol yang lebih baik dimata ALLAH.

Catatan : Jika kau benar2 menyayangiku , kau tak akan memberi surat ini dengan siapapun.
2:20 PM | 0 ulasan | Read More

Mukjizatnya Azan

Pesanan Semasa Mendengar Azan...

Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yang nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa.... lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan 'sakaratul maut'.

Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. "Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang.

Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak .

Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah. ." yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka.

Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut.

"Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah. ." semasa sakaratul maut menghampiri kami.

Amin..amin.. amin Yarobbal a'lamin.."

WASIAT NABI MUHAMMAD S.A.W. kepada SAIDINA ALI R.A.;
Wahai Ali, bagi orang 'ALIM itu ada 3 tanda2nya:
1) Jujur dalam berkata-kata.
2) Menjauhi segala yg haram.
3) Merendahkan diri.

Wahai Ali, bagi orang yg JUJUR itu ada 3 tanda2nya:
1) Merahsiakan ibadahnya.
2) Merahsiakan sedekahnya.
3) Merahsiakan ujian yg menimpanya.

Wahai Ali, bagi org yg TAKWA itu ada 3 tanda2nya:
1) Takut berlaku dusta dan keji.
2) Menjauhi kejahatan.
3) Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman.

Wahai Ali, bagi AHLI IBADAH itu ada 3 tanda2nya:
1) Mengawasi dirinya.
2) Menghisab dirinya.
3) Memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t.

Wang RM50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid,tetapi begitu kecil bila kita bawa ke supermarket. 45 minit terasa terlalu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu untuk pertandingan bola sepak. Semua insan ingin memasuki syurga tetapi tidak ramai yang berfikir dan berbicara tentang bagaimana untuk memasukinya .

Kepada sahabatku yang dimuliai & dihormati...
Kita boleh mengirimkan ribuan 'jokes' dan ' surat berantai' melalui e-mail mahupun edit/mengedit dan lain-lain..tetapi bila mengirimkan yang berkaitan dengan ibadah seringkali berfikir 2 atau 3 kali.....


2:17 PM | 0 ulasan | Read More

KEHEBATAN SURAH AL-IKHLAS

LUANGKAN MASA ANDA SELAMA 15 - 20 MINIT UNTUK MENGETAHUI APAKAH MESEJ YANG DISAMPAIKAN SEBELUM ANDA KATAKAN TIDAK BERMINAT ATAUTIDAK PERCAYA. TETAPI ANDA JANGAN BUANG RISALAH INI SEBALIKNYA BERIKAN KEPADA SAUDARA ISLAM KITA YANG LAINKERANA MEREKA MUNGKIN SANGAT MEMERLUKANNYA. TERIMA KASIH.
WASSALAM.

KEHEBATAN SURAH AL-IKHLAS

'Au zubillah himinashsyaitan nirrajim...bismillahirrahmannirrahim'

Tafsirannya:
Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam, Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Bacalah ayat ini sebelum anda memulakan apa-apa saja kerja kerana dengan bacaan ini akan keluarlah iblis dan syaitan yang berada didalam tubuh kita dan juga di sekeliling kita, mereka akan berlari keluar umpama cacing kepanasan. Sebelum anda masuk rumah, bacalah ayat di atas, kemudian bacalah surah Al-Ikhlas (iaitu ayat: Qulhuwallahu ahad. Allahussamad. Lamyalid walam yu-lad. Walam yakul lahu kufuwan ahad.) sebanyak 3 kali.

Masuklah rumah dengan kaki kanan dan dengan membaca bismillah.
Berilah salam kepada anggota rumah dan sekiranya tiada orang di rumah berilah salam kerana malaikat rumah akan menyahut. Amalkanlah bersolat kerana salam pertama (ianya wajib) yang diucapkan pada akhir solat akan membantu kita menjawab persoalan kubur.
Apabila malaikat memberi salam, seorang yang jarang bersolat akan sukar menjawab salam tersebut. Tetapi bagi mereka yang kerap bersolat, amalan daripada salam yang diucap di akhir solat akan menolongnya menjawab salam malaikat itu.

Diriwayatkan oleh Iman Bukhari sabda Nabi Muhammad s.a.w:
'Barang siapa membaca Qul huwa'llahu ahad 100,000 kali maka sesungguhnya ia telah menebus dirinya dari Allah, maka menyeru yang menyeru dari pihak Allah di langit dan di bumi. Kusaksikan bahwa sifulan itu telah menjadi pemendekaan Allah sesungguhnya ia adalah pemerdekaan dari sisi Allah, Sesungguhnya ia adalah pemerdekaan dari neraka'. Inilah yang dinamakan membaca Qulhua'llah ahad satu hatam yaitu 100,000 kali dengan diwiridkan seberapa ribu kesanggupan kita sehari.

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia,maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga. (Demikian diterangkan dalam Tadzikaratul Qurthuby).
Rasulullah SAW pernah bertanya sebuah teka-teki kepada umatnya Siapakah antara Kamu yang dapat khatam Qur'an dalam jangkamasa dua-tiga minit? Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah Saiyidina Ummar telah mengatakan bahawa ianya mustahil untuk mengatam Qur'an dalam begitu cepat. Kemudiannya Saiyyidina Ali mengangkat tangannya. Saiyidina Ummar bersuara kepada Saiyidina Ali bahawa Saiyidina Ali (yang sedang kecil pada waktu itu) tidak tahu apa yang dikatakannya itu. Lantas Saiyidina Ali membaca surah Al-Ikhlas tiga kali. Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul. Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 jus kitab Al-Quran. Lalu dengan membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali qatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 jus Al-Quran.

Berkata Ibnu Abbas r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:

Ketika saya (Rasulullah SAW) israk ke langit, maka saya telah melihat Arasy di atas 360,000
sendi dan jarak jauh antara satu sendi ke satu sendi ialah 300,000 tahun perjalanan.

Pada tiap-tiap sendi itu terdapat padang sahara sebanyak 12,000 dan luasnya setiap satu
padang sahara itu seluas dari timur hingga ke barat. Pada setiap padang sahara itu terdapat
80,000 malaikat yang mana kesemuanya membaca surah Al-Ikhlas.

Setelah mereka selesai membaca surah tersebut maka berkata mereka: Wahai Tuhan kami,
sesungguhnya pahala dari bacaan kami ini kami berikan kepada orang yang membaca surah
Al-Ikhlas baik ianya lelaki mahupun perempuan.

Sabda Rasulullah SAW lagi:

Demi Allah yang jiwaku ditanganNya, sesungguhnya Qul Huwallahu Ahadu itu tertulis di sayap malaikat Jibrail a.s, Allahhus Somad itu tertulis di sayap malaikat Mikail a.s, Lamyalid walam yuulad tertulis pada sayap malaikat Izrail a.s, Walam yakullahu kufuwan ahadu tertulis pada sayap malaikat Israfil a.s.

Siapa membaca surah Fatihah, al-ikhlas, al-falaq, dan an-annas setiap satu sebanyak 7 kali
selepas solat jumaat, nescaya terpelihara dari perkara keji dan segala bala hinggalah ke
jumaat yang berikiutnya.

Jika dibaca 3 surah ini al-ikhlas, al-falaq and an-nass pagi dan petang nescaya tidak mengalami apa-apa kesusahan.



Nota:
Jika sekiranya kawan-kawan ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada kawan2 yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW 'Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat'. Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :
1) Sedekah/amal jariahnya
2) Doa anak-anaknya yang soleh
3) Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.
2:16 PM | 0 ulasan | Read More

Bacalah Yaasin...

BACALAH YAASIN

RASULULLAH s.a.w telah bersabda yang bermaksud:
"Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu:
1. Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia boleh menjadi kenyang.
2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.
3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.
4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.
5. Jika terpenjara akan dibebaskan.
6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.
7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.
8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.
9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.
10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.
11. Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah Yassin.
Sesiapa membaca surah Yassin,nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.
12. Sabda Rasulullah s..a.w lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya".
13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan
ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.
14. Rasulullah s.a.w bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat kedua Tabaroka, Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya
pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.
2:15 PM | 0 ulasan | Read More

SALAM SMS YANG BETUL..........

Ilmu utk dikongsi bersama :
Pagi semlm dengar radio ikim (91.50 fm), ustaz Zawawi citer tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antaranya tentang bab memberi salam.
Baginda memberi salam dgn lafaz "assalamualaikum" dan menjawab salam
dari para sahabat dgn salam yg penuh "waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh"

Beri salam - assalamualaikum"
Jawab salam - "waalaikumussalam warahmatulallah hi wabarakatuh"

Apabila kira berkirim salam pada org lain, hendaklah kita berkata "Kirim salam assalamualaikum pada ZIZAH ye" contoh lerr...
Bukannya : "Kirim salam kat ZIZAH ye"

Dan bukannya " Kirim salam maut" statement ini adalah berdosa, walaupun sekadar gurauan!

Semoga ada manfaat.

"Akum = Avde Kokhavim U Mazzalot"
Maksud singkatan " A'kum"

Untuk renungan bersama :

Janganlah kita menggantikan perkataan
"Assalamualaikum" dengan "A'kum" dalam sms atau apa sekalipu melalui tulisan.
Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan "As Salam" iaitu sama makna dengan Assalamualaikum.
Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna
shortform A'kum dalam sms ataupun email. Perkataan 'AKUM' adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG' dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'.
Mulai sekarang jika ada orang hantar shortform "A'kum", kita ingatkan dia guna "As Salam" kerana salam ialah dari perkataan Assalamualaikum.
Semoga ada manfaatnya.

JIKA ANDA TIDAK KEBERATAN, FORWARD LAH CERITA KEPADA TEMAN TEMAN MU, KERANA SESUNGGUHNYA ILMU YANG BERMANFAAT ITU, AKAN ABADI JIKA DIAMALKAN.

kalau ada kemuskilan berjumpalah yg pakar dlm bidang ni.....
2:14 PM | 0 ulasan | Read More

Super 7

Rasulullah SAW bersabda: "Ada TUJUH golongan yang akan dilindungi Allah dengan lindungan Arasynya pada hari yang tiada perlindungan melainkan perlindungan dari Allah SWT:

1. Pemimpin yang adil,

2. Pemuda yang meningkat dewasa dalam beribadah kepada Allah,

3. Seseorang yang hatinya cinta kepada Masjid,

4. Dua orang sahabat yang berkasih sayang kerana Allah, mereka bertemu dan berpisah kerana Allah;

5. Seseorang yang bersedekah tanpa menghebohkan sedekahnya, sehinggakan (seperti) tangan kiri tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh tangan kanan;

6. Seorang lelaki yang digoda oleh wanita yang cantik dan kaya, tetapi ia menolak sambil berkata: "aku takut kepada Allah";

7. Seseorang yang bangun di tengah malam untuk mengingati (beribadah) Allah, sambil mengalir air matanya."

(Hadith riwayat Muslim)

Hadith di atas menceritakan 7 golongan yang dikasihi Allah dan bakal mendapat perlindungan dari Allah di Padang Mahsyar kelak. Ranking yang paling atas adalah para pemimpin yang adil dan accountable, seterusnya pemuda atau pemudi yang meningkat dewasa dan terus konsisten dalam beribadah kepada Allah, diikuti oleh seseorang yang sentiasa menjaga solat jamaahnya di masjid. Begitu juga dengan persahabatan yang dibina kerana Allah dan bukan kerana kepentingan-kepentingan lain seperti kekayaan dan keturunan dan sebagainya. Seterusnya seorang yang ikhlas dalam bersedekah sehingga diberikan kiasan tangan kiri tidak mengetahui perbuatan tangan kanan. Seterusnya lelaki ataupun wanita yang kuat menahan godaan walaupun daripada wanita atau lelaki yang kaya dan cantik/tampan. Golongan terakhir adalah seseorang yang sentiasa mengalirkan air mata taubat dalam setiap munajatnya di malam hari.

Sekiranya kita melihat kepada ketujuh-tujuh golongan tersebut, kita akan melihat adanya ciri sepunya yang dimiliki setiap golongan tersebut iaitulah TAQWA. Taqwa adalah root-cause yang mengangkat martabat ketujuh-tujuh golongan tersebut sehingga melayakkan mereka mendapat perlindungan daripada kedahsyatan suasana apabila seluruh manusia akan dihakimi segala tidak tanduk mereka di Padang Mahsyar kelak.

Apakah kita telah tergolong at least dalam salah satu daripada golongan tersebut? Syukur, kita masih belum terlambat untuk memperkasakan empayar taqwa dalam diri masing-masing. Sesungguhnya, sebaik-baik bekal adalah bekal taqwa!


2:12 PM | 0 ulasan | Read More

Terlalu Baginda mencintai kita...

Tak bosan-bosan rasanya membaca kisah ini...

AIRMATA RASULULLAH SAW....

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. 'Bolehkah saya masuk?' tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannyamasuk, 'Maafkanlah, ayahku sedang demam', kata Fatimah yang membalikkanbadan dan menutup pintu.

Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata danbertanya pada Fatimah, 'Siapakah itu wahai anakku?'
'Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya,'tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu denganpandangan yang menggetarkan.

Seolah-olah bahagian demi! bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang.

'Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yangmemisahkan pertemuan di dunia.
Dialah malaikatul maut,' kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkantangisnya. Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakankenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya.

Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langitdunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.

'Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?', tanya Rasululllahdengan suara yang amat lemah.
'Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu...
'Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu,' kata Jibril.
Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. 'Engkau tidak senang mendengar khabar ini?', tanya Jibril lagi.
'Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?'
'Jangan khawatir, wahai Rasul ! Allah, aku pernah mendengar Allahberfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat
Muhammad telah berada di dalamnya,' kata Jibril.
Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruhRasulullah ditarik.

Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernyamenegang. 'Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini.'
Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka.

'Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?'
Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu.
'Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal,' kataJibril.
Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, karena sakit yang tidaktertahankan lagi.....

'Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut inikepadaku, jangan pada umatku.'
Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.
Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, ! Ali segeramendekatkan telinganya. 'Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku'
'peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu.'


Diluar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan.
Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkantelinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.

'Ummatii,ummatii,ummatiii?' - 'Umatku, umatku, umatku'
Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu.
Kini, mampukah kita mencintai sepertinya?
Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi

Betapa cintanya Rasulullah kepada kita.

NB:
Kirimkan kepada sahabat-sahabat muslim lainnya agar timbul kesadaran untukmengingat maut dan mencintai Allah dan RasulNya, seperti Allah danRasulnya mencintai kita...





1:35 PM | 0 ulasan | Read More

Kamus Bahasa Kedah 2

1 qhe-ngau.... ......... ....cakar

2 se-qheyat... ......... .....reda/ surut

3 hambat...... ......... ..kejar

4 pe-qhembang. ......... .......bidik (aim)

5 contiang.... ......... ....lukis

6 ligan....... ......... .kejar

7 cemuih...... ......... ..bosan/jemu

8 tokak....... ......... .gigit

9 gey-qhek.... ......... ....basikal

10 gon......... ........cerun (bukit kecil)

11 belemoih.... ......... ....comot/ kotor

12 tetomoih.... ......... ....tersungkor

13 ku-tey...... ......... ..cubit

14 tak dan......... ........tak sempat

15 hebiaq...... ......... ..celupar

16 maneh melecaih.... ......... ....tersangat manis

17 Lincun/lencun. ......... .......basah

18 lokoih...... ......... ..kuyup

19 kawaq....... ......... .pencuri

20 kanyaq...... ......... ..mentah (berhingus)

21 ketegaq..... ......... ...degil

22 he-qhot petot....... ......... .senget benget

23 me-qhela.... ......... ....gatal

24 log laq......... ........cemekap/ cuai

25 hawing...... ......... ..pusing

26 punggai..... ......... ...baling/ lempar

27 tengalong... ......... .....tuju/ baling

28 me-qhe-kah.. ......... ......Kupas/ koyak

29 ayaq achaq....... ......... .air longkang

30 ha-qhin..... ......... ...hancing

31 kelepiaq.... ......... ....melibas

32 kelolo...... ......... .."tak berapa betoi"

33 hemoi....... ......... ."muka tak malu"

34 me-qhe-nyeh. ......... .......menggatal

35 da-oh....... ......... .tak "matching"

36 hapak pera'e...... ......... ..bau hapak

37 hijau me-qhe-ngak. ......... .......telalu "hijau"

38 celuih...... ......... ..muat

39 me-qhelit me-qhelap... ......... .....berkilau- kilau

40 me-qhe-yup.. ......... ......jauh/ sayup

41 qhem-pang... ......... ....."tergedik-gedik"

42 kampoi...... ......... ..kumpul/ kaut

43 je-qhang.... ......... ....rebus

44 capoi....... ......... .celupar

45 te-qhe-bey.. ......... ......lastik

46 melo-qhoih.. ......... ......lucut/ gelongsor

47 me-qho-not.. ......... ......membongkok

48 sene-qheh... ......... .....selisih

49 be-qha-chaq. ......... .......comot/ kotor

50 kahaq....... ......... .nakal

51 pedo........ ......... hati-hati

52 peysos...... ......... ..urus

53 hapuih...... ......... ..tenggelam (lemas)

54 qhan-dok.... ......... ....redah

55 se-ghoh..... ......... ...kebah/ kurus

56 qhen-jong... ......... .....tinggi lampai

57 pe-qho-ngoih. ......... .......panas baran

58 takek....... ......... .ketuk/potong

59 be-qhemba... ......... .....bersaing/ lumba

60 qhe-tiaq.... ......... ....ikhtiar/ fikir

61 ge-qhet..... ......... ...gigit

62 tahaq....... ......... .tahan

63 qha-gaih.... ......... ....panjat

64 melewaq..... ......... ...merayau

65 melahaq..... ......... ...kebulur

66 qha-bat..... ......... ...naik/panjat

67 qhim-bok.... ......... ....belasah

68 melilau..... ......... ...jalan- jalan

69 cuak........ ......... seram

70 juih........ ......... mulut muncung

71 luku........ ......... ketuk kepala

72 qhodong..... ......... ...melulu

73 qhedah...... ......... ..redah

74 ayaq seqhebat.... ......... ....air sirap

75 peqhasat.... ......... ....sangat dengki

76 mandom...... ......... ..lembap

77 ceqhoi...... ......... ..sangat cair

78 tepok....... ......... .lumpuh

79 qha-bit..... ......... ...terkoyak

80 kok-ko...... ......... ..dukung

81 mai......... ........mari

82 terple'ot... ......... .....terseliuh

83 gomoi....... ......... .bergaduh/ bergusti

84 ketit....... ......... .cubit

85 ga-qhet..... ......... ...gatal/ mengada-ada

86 nala........ ......... tersangat

87 mang-kark... ......... .....buah tak masak

88 bergenuak... ......... .....berduyun- duyun

89 pediah...... ......... ..makan

90 polok....... ......... .makan penuh-penuh

91 tey-liang... ......... .....senget

92 qhe-ling.... ......... ....jeling

93 peng-kaq.... ......... ....kaki tempang

94 me-qhe-nyut. ......... .......serabut

95 kesot....... ......... .alih

96 lanyau...... ......... ..bersihkan

97 cempong..... ......... ...angkat/ dukung

98 cepung...... ......... ..kepung

99 conek....... ......... .ekor

100 depa........ ......... mereka

101 qha-let..... ......... ...leka/cuai

102 cey-mey..... ......... ...mata bengkak

103 bakup....... ......... .mata layu

104 katok....... ......... .ketuk/pukul

105 buah ce-qhe-mai.. ......... ......buah kat kedah!

106 buah qhe-yang-dot. ......... .......buah kat kampung2 kedah!

107 ikan ka-qhen..... ......... ...ikan laga

108 bijik qhe-mia..... ......... ...warna keunguan

109 ikan temenung.... ......... ....ikan kembong

110 sendai...... ......... ..ketatkan/ kemaskan

111 ketuat...... ......... ..kutil

112 mengacom.... ......... ....mengadu

113 mengkelan... ......... .....tersangkut maka nan

114 kueh dangai...... ......... ..kueh dari kelapa parut

115 kueh ka-qhas..... ......... ...kueh macam "bihun"

116 mot......... ........bawak/ muat

117 en-jos...... ......... ..exzos

118 pedai ayam........ ......... kunci mangga/padlock

119 pre-wel..... ......... ...sprocket/ freewheel

120 pe-daq...... ......... ..rasa macam "colgate"

121 to-qheh..... ......... ...turis/ calar

122 tungging buyung...... ......... .."somersault"

123 ponen....... ......... .pondan/lembut

124 Kesot....... ......... .Injak

125 Qhamaih..... ......... ...Ramas

126 Pulun....... ......... .Bersungguh- sunguh

127 Kedeqhat.... ......... ....Kudrat

128 Biaq........ ......... Biar

129 Rabat....... ......... .Panjat

130 Ragaih...... ......... ..Panjat

131 Ghamei...... ......... ..Suka/gembira

132 Terebey..... ......... ...Lastik

133 Cewi........ ......... Belagak dgn barang baru beli

134 Belengaih... ......... .....Kotor

135 Contiang.... ......... ....Lukis

136 Mengkala.... ......... ....Kalau

137 Katik....... ......... .Kecik

138 Celapak..... ......... ...Dating & lintang pukang

139 Se-gheyau... ......... .....Takut- takut

140 Mengketedarah. ......... .......Makan

141 Melahaq..... ......... ...Makan

142 Hampa....... ......... .Mereka

143 Depa........ ......... Mereka

144 Merenyam.... ......... ....Gatal (playgirl)

145 Tak dan......... ........Tak sempat

146 Nyeh........ ......... Buang hingus

147 Ghe-nyeh.... ......... ....Senyum nampak gigi

148 Singkiaq.... ......... ....Singkir

149 Keleboq..... ......... ...Paya

150 Pulun....... ......... .Sungguh- sungguh

151 Lagu mana........ ......... Macam mana

152 Pok kai......... ........Duit dah abis

153 Terejai..... ......... ...Cakap secara kasar

154 Hawaq....... ......... .Penyamun

155 Ghe-nyeh.... ......... ....Senyum terlebih

156 Kuih........ ......... Buang

157 Kelepiaq.... ......... ....Tangan bergerak ke sana sini

158 Lau......... ........Reban ayam

159 Toslet...... ......... ..Lampu suluh

160 Pelekoh..... ......... ...Pukul

161 Luku........ ......... Pukul dengan guna tangan (kat kepala)

162 Ber-ghetoh.. ......... ......Berlaga

163 Merengit.... ......... ....Hitam

164 Kahaq....... ......... .Kasar

165 Cekeding.... ......... ....Kurus

166 Lit-lit..... ......... ...Panas

167 Tere........ ......... Pandai

168 Hampa....... ......... .Mereka

169 Ligan....... ......... .Kejar

170 Gelema...... ......... ..Kahak

171 Herot petot....... ......... .Bengkang bengkok

172 Je gheluih..... ......... ...Timbus

173 Melahaq..... ......... ...Makan

174 Pengkaq..... ......... ...Jalan tak betul

175 Aiyo........ ......... Sambil tepuk dahi

176 Puruih...... ......... ..Lidi

177 Tembun...... ......... ..Gemuk

178 Cemuih...... ......... ..Bosan

179 Cenge....... ......... .Garang

180 Perenguih... ......... .....Ganas

181 Juruih...... ......... ..Sirim air

182 Pelaq....... ......... .Kurang ajaq

183 Kurang ajaq........ ......... Pelaq

184 Hemoi....... ......... .Tak kisah

185 Lokoih...... ......... ..Basah

186 koi-koi..... ......... ...Pelan- pelan

187 Baloq liat........ ......... Malas

188 Terpe gheluih..... ......... ...Jatuh

189 Terpelohong. ......... .......Terbukak

190 Tak kelapaq..... ......... ...Tak ingin

191 Tergelinciaq. ......... .......Tergelinc ir

192 Koroi....... ......... .Kuruih

193 Koro........ ......... Sorang-sorang

194 Kelepiaq.... ......... ....Tangan bergerak kesana sini

195 Gabuih...... ......... ..Cuci

196 Gabuih...... ......... ..Gabus

197 Hinggut..... ......... ...Goyang

198 Terpeleot... ......... .....Tergeliat

199 Ghenjong.... ......... ....Panjang

200 Ghalit...... ......... ..Lalai

201 Pelat....... ......... .Loghat

202 Hang........ ......... Kau

203 Tawaq hebiaq...... ......... ..Tawar

204 Maneh melecaih.... ......... ....Manis

205 Ro choh........ ......... Tikam

206 Piau........ ......... Original

207 Chayaq...... ......... ..Cair

208 Orait....... ......... .All right

209 Gostan...... ......... ..Undur

210 gohead..................kedepan (selalu guna di baling)
10:49 PM | 0 ulasan | Read More

Kamus Bahasa Kedah 1

BERIKUT ADA BEBERAPA PERKATAAN,SEBUTAN,MAKSUD & CONTOH PENGGUNAAN DALAM AYAT UTK DIKONGSI BERSAMA...

PERKATAAN : ghonot
SEBUTAN : [gho.not]
MAKSUD : tundukkan badan ketika melalui dibawah sesuatu
AYAT : Hang kena hati-hati sikit ghonot bawah pokok tu, banyak dahan gheput.

PERKATAAN : ghupin
SEBUTAN : [ghu.pin]
MAKSUD : kulit kering dari luka
AYAT : Ghupin hang hari tu dah lega dah noo..

PERKATAAN :kecek
SEBUTAN : [ke.chek]
MAKSUD : pujuk
AYAT : Nak duit ? Nu, pi kecek pak hang...

PERKATAAN :selului
SEBUTAN : [se.lu.lui]
MAKSUD : kerap kali
AYAT : Selului sangat dah, aku bagi pinjam duit kat Non tuu...

PERKATAAN :meghelop
SEBUTAN : [me.ghe.lop]
MAKSUD : hampir malam
AYAT : Hampa ni main sampai tak tau nak beghenti, dah meghelop dah nih.. pi balik kaihh..

PERKATAAN :ghona-ghoni
SEBUTAN : [ gho.na]
MAKSUD : warna-warni
AYAT : Ambooii, cantiknya ghona-ghoni baju dia

PERKATAAN :ghayup
SEBUTAN : [gha.yup]
MAKSUD : lesap sekelip mata/ terlalu laju
AYAT : Ish, puak ni bawak mutu me ghayup nak mampuih.. kot!

PERKATAAN :ghosek
SEBUTAN : [gho.sek]
MAKSUD : selongkar
AYAT : Apa hang ni, dok ghosek laci meja aku ni..

PERKATAAN : nyulog
SEBUTAN : [nyu.log]
MAKSUD : jatuh tersembam/ dibelasah teruk
AYAT : Haa, ,baru dia ada akai, kena taboh sampai menyuloq.. kahag sangat!

PERKATAAN : bulog
SEBUTAN : [bu.log]
MAKSUD : lapar sangat
AYAT : Tak ke bulog aku nak makan masakan dia tu..

PERKATAAN : taboh
SEBUTAN : [ta.boh]
MAKSUD : pukul/ belasah
AYAT : Dengag kata hang kena taboh dek Mat Rosni semalam?

PERKATAAN : ghelah
SEBUTAN : [ghe.lah]
MAKSUD : terkoyak
AYAT : Alamak! Ghelah baju aku kalau Mat Habib pakai!?

PERKATAAN : ghunaih
SEBUTAN : [ghu.naih]
MAKSUD : cungkil/ kupil
AYAT : hai Jat! Hang dok ghunaih apa, tengok jaa dah laa..

PERKATAAN : geghek
SEBUTAN : [ge.ghek]
MAKSUD : basikal
AYAT : Setiap pagi Zainol kayuh gerek ke tempat gheja!

PERKATAAN : mod
SEBUTAN : [mot]
MAKSUD : bawak pembonceng/ penumpang
AYAT : Jat dok mod Nuri pi mana tuu...!? Sakan depa noo...

PERKATAAN : sakan
SEBUTAN : [sa.kan]
MAKSUD : hebat/ tak sangka
AYAT : Sakan jugak Jat ni.. dapat jugak dia si Nuri tu..!

PERKATAAN : sekeh
SEBUTAN : [se.keh]
MAKSUD : luku secara sipi
AYAT : Ish! Aku sekeh budak Sepol ni.. pat kali ajag tak gheti-gheti lagi.?!

PERKATAAN : seneghih
SEBUTAN : [se.ne.ghih]
MAKSUD : selisih
AYAT : Lah! Hang seneghih ngan aku kat K.L hari tu buat tak tau aja!


PERKATAAN : Meqhenin
MAKSUD : tegang/cekang- perut
AYAT : Chaq nampak meqhenin selepas dia makan nasik tambah yang dihidangkan kat rumah kenduri tadi

PERKATAAN : Cemuih -
MAKSUD : bosan-
AYAT : cik putih ngan vics dah cemuih nak dengaq pak chaq dok perayat(mencurah rasa) depa hari-hari

PERKATAAN : Menyoqhok -
MAKSUD : sarapan pagi-
AYAT : pagi tadi misai ngan mat bed dok usha nasik lemak bekalan aku tu sebab depa tak menyoqhok lagi

PERKATAAN : Menghenyeh -
MAKSUD :gatai menqhela-
AYAT : tak habih-habih chaq dok menqhenyeh kat cik putih tu

PERKATAAN : Ndoi -
MAKSUD : buaian-
AYAT : isteri chaq selalu marah kat dia pasai dia penyegan nak hayun ndoi anak dia

PERKATAAN : cheme -
MAKSUD : pree-
AYAT : ada team yang mendapat mata cheme pada satu pertandingan kelmarin

PERKATAAN : seneghih -
MAKSUD : berlaga sipi-sipi

PERKATAAN : beghetoh -
MAKSUD : berlaga,

PERKATAAN : pengkarq -
MAKSUD : jalan mengengkang sikit,
AYAT : "korie tu, tak padan ngan kaki pengkarq, ada hati nak main bola 7 sebelah"

PERKATAAN : mandom -
MAKSUD : lembab/slow,
AYAT : " awat yang mandom sangat ni... tak cukup tidoq kot semalam?"

PERKATAAN : pangkin -
MAKSUD : benda yang ada 4 kaki rendah sikit drp meja, selalunya diletakkan dibawah pokok sebagai tempat berehat atau megheloh"

PERKATAAN : cunggit -
AYAT : "misai, mai dok tengah sikit, satgi cunggit, hang tu dahlah badan macam gasi"

PERKATAAN : ayam piru -
MAKSUD : ayam belanda/turkey

PERKATAAN : pak/mak/anak menakan -
MAKSUD : pak/mak/anak saudara

PERKATAAN : ketorq -
MAKSUD : bekas isi bahan buangan yang selalunya diperbuat dari tin

PERKATAAN : Heliaq -
MAKSUD : sapu atau lap
AYAT: lepas makan jangan dok heliaq kat baju.

PERKATAAN : Kelepiaq -
MAKSUD : elakkan diri dari buat kerja.
AYAT : hang jangan dok kelepiaq kalau aku suruh pi kedai.

PERKATAAN : Melingkaq -
MAKSUD : maksud dia aku tak pasti tapi ayat dia...
AYAT : tuu dia tengok misai tidok melingkaq macam ulaq sawa.

PERKATAAN : Baloq liat -
MAKSUD : malas
AYAT : heee tengok budak misai tu,dah la tidoq melingkaq,baloq liat lak tu.

PERKATAAN : Ceghin - tegak

PERKATAAN : Kughuih Kelepiang -
MAKSUD : teramat kurus.
AYAT : korie tu dah la kughuih kelepiang ,rambut pulak ceghin macam bulu landak.

PERKATAAN : kawaq - pencuri

PERKATAAN : melewaq- merayau/melilau

PERKATAAN : teqhebe - lastik cth : kepala pengadil habih bdarah krn di teghebe oleh peyokong kedah yg tak puas ati...

PERKATAAN : cemerkap - tak cermat

PERKATAAN : megheben - mengarut

PERKATAAN : celuih - muat,padan


PERKATAAN : Hinggut -
MAKSUD : goyang
AYAT : "oleh kerana zickeys gayat kalau dok kat tempat tinggi.... maka dia pun hinggut pokok nyoq tersebut dengan harapan buah nyoq muda lughuh..."

PERKATAAN : meghenyut -
AYAT : (Korie tu tak padan ngan anak meghenyut dah, dok menghela lagi)

PERKATAAN : bincut -
MAKSUD : binjul
AYAT : "tu dia la... kan aku suruh tunduk, tak pasai-pasai kepala hang bincut dah teghantuk dengan alang tu"

PERKATAAN : pancat - pancit

PERKATAAN : segagan - sebaya

PERKATAAN : beghemba -
MAKSUD : bersaing-saing...
AYAT : "Kalau kayuh geghek tu jangan dok beghemba, nanti gheta belah kot belakang" mak aku pesan kat aku sambil menghulurkan bekal nasik lauk teloq goreng mata khebau berkuah toyu sebelum aku kesekolah pada pagi kelmaghin....

PERKATAAN : met ngot -
MAKSUD : lembab selembab-lembabnya....
AYAT : Awat la yang met ngot sangat ni..... depa dah tak sabaq dah nak ambik gambaq tuu....

PERKATAAN : Toyu - kicap

PERKATAAN : segan - malu dan malas(malaih)

PERKATAAN : beranda - serambi

PERKATAAN : mengoit -
MAKSUD : bergerak
AYAT : jangan dok mengoit.... satgi gambaq tak elok... kata ustad kat matbed...

PERKATAAN: sayop
MAKSUD : lewat
AYAT : hang dah la sayop...lepaih tuh dok berletiaq kat oghang lagi

PERKATAAN: semawa
MAKSUD : jemput
AYAT : hang makan tak semawa depa sama noh....

PERKATAAN: Tempik
MAKSUD : menjerit
AYAT : hang nak depa tempit nama hang kuat kuat ka....

PERKATAAN: Tambat
MAKSUD : ikat / mengikat
AYAT : hang nak depa tambat lembu tang mana

PERKATAAN: Tekoh2
MAKSUD : kadang - kdang
AYAT : tekoh2 ja depa mai sini pon....

PERKATAAN : Duit pecah
MAKSUD : duit syiling
AYAT : ‘Bagi mak pinjam duit pecah 4 kupang, nak bayar tol’

PERKATAAN : mengkala
MAKSUD : bila masa
AYAT : ‘mengkala aku bayaq kat hang’

PERKATAAN: kotkong
MAKSUD : naik belakang
AYAT : mai cik nak kotkong hang pi sanaKomuniti sepaku.net

PERKATAAN: kapok
MAKSUD : peluk / memeluk
AYAT : ishhh sat gi cheq kapok hang kut

PERKATAAN: gagau
MAKSUD : mencari
AYAT : hang dok gagau apa dalam semak tuh

PERKATAAN : kucai - kacau (orang dulu-dulu sebut kucai)

PERKATAAN : melugai - meloya
10:47 PM | 0 ulasan | Read More

Pilih nombor hari lahir

1 . Pilih bulan korang lahir:

Januari-------Aku cinta
Februari------Aku gigit
Mac--------Aku belasah
April----------Aku peluk
Mei----------Aku sepak
Jun----------Aku terkentot depan
Julai-----------Aku menari dengan
Ogos--------Aku pergi dating dengan
September----Aku lambai dekat
Oktober-------Aku muntah depan
November-----Aku jerit dekat
Disember-----Aku terlanggar


2. Pilih hari (nombor) korang lahir:

1-------mak aku
2-------komputer aku
3-------kereta jiran aku
4-------kucing
5-------kerusi
6-------gangster
7-------henfon aku
8-------kawan baik aku
9-------cikgu
10-------semut
11-------pisang
12-------polis
13-------buku
14-------patung barbie
15-------lembu
16-------makcik aku
17-------radio
18-------tv
19-------makcik kantin
20-------kasut sekolah
21-------upin dan ipin
22-------Siti Nurhaliza
23-------tupai
24-------Christiano Ronaldo
25-------buku teks
26-------kawan aku
27-------unta
28-------meja
29-------orang gila
30-------taylor swift
31-------awek cun

3. Pilih warna baju yang kau pakai:

Putih---------sebab aku perasan cantik
Hitam---------sebab aku gila
Pink-----------sebab aku suka single
Merah-----------sebab mak aku suruh
Biru-----------sebab aku tak tahan
Hijau---------sebab aku baik hati
Ungu---------sebab aku semangat
Kelabu----------sebab bomoh suruh
Kuning--------sebab aku dalam pertandingan
Oren--------sebab aku sakit hati
Coklat---------sebab aku tak tentu arah
Lain-lain----------sebab aku fikir aku hebat

4. Sekarang korang cantumkan
Contoh: korang lahir bulan 24 haribulan Oktober dan suka warna kelabu. Oktober - Aku muntah depan
24 -
Christiano Ronaldo
Kelabu -
sebab bomoh suruh

= Aku muntah depan Christiano Ronaldo sebab bomoh suruh
ha..ha..ha..
11:02 PM | 0 ulasan | Read More

Ibu Atau Anak??



Seorang lelaki berjalan mundar-mandir di lorong hospital, gelisah akan keadaan isterinya yang akan melahirkan anak sulung mereka.Setelah beberapa jam ia menunggu, tak jua terdengar tangisan bayi. Tiba-tiba,seorang doktor berjalan tergopoh-gopoh keluar dari ruang persalinan menuju kearahnya. "Bagaimana keadaannya doktor?" tanyanya penuh harap.

"Maaf encik, kami sudah berusaha, keadaannya amat kritikal. Si ibu sudah tak sedarkan diri! " jawab doktor itu.

"Jadi bagaimana doktor ...?"

"Kami tak mungkin dan berupaya untuk menyelamatkan keduanya, tapi masih ada harapan. Kami hanya punya satu pilihan, menyelamatkan si ibu, atau menyelamatkan si bayi!"

Lelaki tersebut kebingungan, dan tak dapat berkata-kata.......
"Maaf encik, setiap saat amat berharga, tolong cepat untuk membuat pilihan!" desak doktor itu.
Akhirnya, dengan berat hati lelaki itupun berkata dengan nada sayu, "Doktor, saya sangat bingung ... Saya serahkan sepenuhnya kepada doktor. Tolong lakukan yang terbaik!" pintanya.

Doktor pun bergegas kembali ke ruang persalinan. Nampaknya dia sudah berpengalaman menangani masalah darurat atau kritikal seperti ini.. Dan dia tahu apa yang harus dilakukannya.

Ini adalah salah satu contoh, bagaimana keyakinan beragama boleh mempengaruhi keputusan disaat genting.

Bagi seorang doktor beragama kristian/katolik, ia akan berusaha menyelamatkan si anak, dan mengorbankan si ibu.

Bagi doktor muslim, ia akan berusaha menyelamatkan si ibu, dan mengorbankan si bayi.

Memang benar, dua-duanya adalah pilihan yang sukar, tapi itulah jalan terakhir dan muktamad.

Mengapa ia boleh berlaku seperti demikian?
Dalam ajaran kristian, setiap manusia yang lahir sudah membawa dosa, doktrin ini dikenal dengan "dosa waris" atau "dosa asal". Manusia yang lahir sudah menanggung dosa Nabi Adam dan Hawa. Untuk menebusnya ia harus mengikuti seorang penyelamat yakni penebus dosa (Ketua Paderi atau Pope).

Doktor Kristian itu akan berjuang sedaya upaya untuk menyelamatkan si anak, agar dia dapat lahir dengan sihat dan selamat walaupun sebaliknya terpaksa mengorbankan si ibu . Doktor berharap, setelah anak itu lahir ia akan mendapat kesempatan untuk dibaptiskan, untuk tujuan menebus dosanya. Jika si anak meninggal sebelum dibaptiskan, anak itu akan masuk neraka. Sebab, dosanya belum sempat ditebus.

Dalam ajaran Islam, setiap manusia lahir dalam keadaan fitrah/suci. Doktor muslim akan berjuang menyelamatkan si ibu, kerana dia tidak bimbang yang bayi akan masuk neraka. Dengan terselamatkannya si ibu, insyaAllah setelah sihat kembali akan dikurniai kekuatan untuk mengandung lagi dan mudah-mudahan mendapatkan ganti yang lebih baik, yang lebih soleh. Sedangkan anak yang tak sempat terselamatkan, biarlah ia kembali kepada Allah dalam keadaan suci.
Mungkin lebih baik sekiranya bayi itu tidak dilahirkan di dunia yang penuh tipu daya ini agar hidupnya kelak tidak menjadi orang yang tersesat.

Demikianlah, dalam keadaan serba salah lelaki itu tak sempat untuk memastikan agama doktor tadi. Dan ia sudah berserah sepenuhnya kepada doktor itu.

Di dunia ini ada banyak agama dan kepercayaan. Pemahaman kita terhadap ajaran agama yang kita anut, akan menentukan jalan hidup kita..

Itu sebabnya amat penting bagi kita orang Islam menentukan yang bakal menerima kelahiran anak kita adalah seorang doktor muslim.

Sejak bangun tidur, kita sudah dihadapkan kepada pilihan.
1. Meneruskan tidur, atau bangun solat subuh?
2. Untuk lunch dahulu, atau solat zohor dahulu?
3. Setelah habis kerja, adakah terus pulang ke rumah, atau singgah ke gerai kopi/disco dahulu?
4. Ikut terlibat melakukan pecah amanah, atau dimusuhi rakan sekerja?
5. Menyegerakan berkahwin, atau menundanya dulu?
6. Hidup mulia di sisi Allah, atau mulia dalam pandangan manusia?
7. Dan banyak lagi.....

P/S : Kita akan sering dihadapkan pada pilihan-pilihan yang lebih sukar, dan melibatkan akibat atau natijah yang sangat ditakuti. Kesimpulannya, perbanyakkanlah muhasabah diri dan tambahkan ilmu dengan majlis-majlis ILMU. Mudah-mudahan selamat kita semua di dunia & di akhirat. InsyaAllah..
9:58 PM | 0 ulasan | Read More

Otak Mat Rempit


Pada suatu hari, seorang mat rempit yang aktif dalam perlumbaan haram telah mendapat habuannya. Kemalangan itu begitu ngeri hingga sebatang besi telah tercucuk di kepalanya. Menurut doktor, jika besi itu tidak mengenai otak, pelajar itu mempunyai harapan untuk diselamatkan.

Mendengar penjelasan doktor itu, bapa berkenaan berkata: "Dia akan selamat kerana besi itu pasti tidak dapat mengenai otaknya."

Doktor yang kagum dengan keyakinan si bapa ini terus bertanya: "Bagaimana pak cik boleh begitu yakin, hingga perkataan isya´Allah pun pak cik tak sebut?".

Sampuk si bapa: "Masakan besi itu boleh mengenai otaknya kerana dia memang TAK ADA OTAK, kalau dia ada otak, tentu dia tak buat kerja gila lagi merbahaya ini, buat abis duit aku jer anto belajor!".



9:55 PM | 0 ulasan | Read More

KISAH KANCIL YANG POWER


Pada suatu malam yang hening dan sunyi di lebuhraya utara selatan kelihatan sebuah kancil putih tersadai di sebelah lane kerosakan. Ada orang tua yang berdiri disebelahnya,pemilik kancil tu sedang berjalan kehulu kehilir cuba menahan kereta supaya membantu. Tidak ada sebuah kereta pun berhenti. Tiba-tiba datangla sebuah kereta evo 7 berhenti di sebelah kancil tadi.

"Ada apa nie pakcik,kereta rosak ke?"tanya pemuda berusia dalam lingkungan 20an. "a’ha rosak "jawap pakcik tu simple aje….

"Ok,cam nie,saya ada tali nanti saya ikat kat kereta saya dan saya tarik kereta pakcik sampai tol"mamat nie bagi idea.

"worrait gak tu…", tapi….nanti kalau pakcik rasa awak bawak laju pakcik akan hon dan bagi high beam"

"Ok pakcik"..mamat nie pun ikatlah tali kat kereta kancil didepan dan hujungnya diikat dibelakang bumper evonye.

Dia pun jalanla..dengan slow dan berhati-hati. Dalam lima kilometer mamat nie laju le sikit,apalagi pakcik tu pun hon dan bagi high beam la kat mamat tu. Mamat tu pun slowkan balik..

Tiba-tiba ada sebuah ferrari datang dari belakang dan press minyak kat mamat evo7. Apalagi, jiwa muda patang dicabar, dia pun tekan la minyak rapat nak kejar ferrari nie… Lupa la pulak dia dengan kancil org tua yg diikat kat belakang kereta dia.

Orang tua tu punya la hangin satu badan, dia pun hon dan bagi hi beam bagai nak rak. Mamat evo7 tu dah tak sedar dah angin punya pasal. Kebetulan pulak polis ada buat speed trap kat bawah jambatan.

Vrooommm…… Bedesup peginye… ini dah lebih speed limit nie… kate polis nie.. Cecah 250kmj memasing nie… Dia pun contact la kengkawan dia kat depan supaya saman kereta-kereta yg laju nie…

"Over..over,ada tiga buah kenderaan memandu melebihi had laju, sebuah ferrari, sebuah evo7 dan sebuah lagi kalau aku cakap korang mesti tak percaye punye……… sebuah kancil putih tengah cucuk angin evo7 tu dan siap bagi hon dan hi beam nak POTONG!!!’



7:25 AM | 0 ulasan | Read More
Blog Widget by LinkWithin