Pelantar Minyak (Oil Rig) di Perairan Terengganu

Jack Up Rig
Kapal Vessel atau kapal pengangkut sedang menghantar bekalan ke pelantar minyak.Antara bekalan yang di angkut termasuklah bahan makanan, alat-alat pengerudian yang berat seperti drill pipe, oil base mud (OBM) dsb. Di Malaysia, bekalan ini dibawa dari ‘Kemaman Supplement Base’ (KSB) ke pelantar-pelantar minyak di perairan Terengganu. Selalunya bekalan akan sampai sekali dalam seminggu. Perjalanan kapal adalah selama 2 minggu bergantung kepada jenis kapal dan keperluan sesuatu pelantar minyak.


Pemandangan Pada Waktu Malam
Pada waktu malam, flare atau nyalaan api dari pelantar yang berdekatan dapat dilihat, walaupun kita berada berpuluh-puluh kilometer, Juga dapat dilihat dari kapal terbang.Tujuan flare ni untuk membakar gas-gas yang berlebihan.




Production Oil Rig
Selalunya sesuatu pelantar minyak mempunyai 25 slot atau lubang telaga minyak untuk di korek.Satu lubang telaga selalunya mengambil masa sebulan untuk digerudi dan bergantung kepada:
- Keadaan litologi
- Kelancaran pengerudian
Setelah sesuatu lubang minyak itu telah kehabisan minyak, lubang tersebut akan disimenkan. ’Side Track’ akan dilakukan untuk mencari resevoir atau medan minyak baru. Ia melibatkan banyak medan minyak.


Production Oil Rig

Pelantar minyak jenis ini hanya mempunyai 4 slot. Melibatkan satu medan minyak sahaja.
Banyak terdapat di perairan Terengganu samada milik Esso Production Malaysian Inc. (EPMI) atau Petronas Carigali Sdn. Bhd. (PCSB)
Pada tahun lepas, pengeluaran minyak mentah adalah 370 000 barrel sehari, manakala pengeluaran gas asli adalah berjumlah 1 billion meter padu.


Helicopter -The Main Transportation
Helikopter adalah pengangkutan utama untuk ke pelantar minyak.
Helikopter berlepas dari Lapangan Terbang Kerteh dan akan singgah di beberapa pelantar minyak untuk mengangkut penumpang.



Sub Mersible Rig DownPelantar minyak yang tidak aktif atau belum mendapat kontrak pengerudian akan ‘disimpan’ di pengkalan kapal.

Di Asia, pengkalan kapal terbesar adalah di Singapura.



Malang Tidak Berbau

Sebuah pelantar minyak yang sedang mengalami kebakaran. Kebakaran adalah amat sukar untuk dikawal.
Keselamatan di pelantar minyak adalah sangat dititik beratkan. Bila berlaku sebarang kecemasan, semua anggota dikehendaki meninggalkan pelantar dengan serta merta mengunakan ‘life boat’.

0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin