Spontaneous Human Combustion


Spontaneous Human Combustion - Pembakaran Manusia secara Spontan

Pembakaran manusia secara spontan adalah pembakaran seluruh badan manusia tanpa satu sumber luar yang dapat dikenal pasti untuk pencucuhan. Pembakaran ini boleh mengakibatkan kesan kebakaran atau lepuh pada kulit, asap, atau pembakaran lengkap badan manusia.

Sejak 300 tahun yang lalu, terdapat lebih daripada 200 laporan mengenai fenomena ini tanpa satu sebab yang dapat dikenal pasti.

Terdapat banyak spekulasi dan kontroversi tentang SHC. Terdapat teori mengatakan bahawa fenomena ini bukan kejadian semulajadi badan manusia. Tetapi banyak teori cuba untuk menerangkan kewujudan SHC dan bagaimana ia mungkin berlaku. Antaranya menjelaskan SHC sebenarnya adalah tak spontan disebabkan “sumbu" kebakaran, dan pelepasan luar biasa dipanggil tembakan kilat static (static flash fires).

Walau bagaimanapun, matematik mengesahkan yang badan manusia itu mengandungi tenaga mencukupi yang disimpan dalam bentuk lemak dan tisu-tisu lain untuk bertahan terhadap nyalaan pada badan mereka sendiri pada tahap normal.



Awas!! 18SG












0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin