Kisah ayah dan seorang anaknya yang cacat


Rick dan Dick Hoyt, mungkin anda tak kenal siapa mereka. Rick anak kepada Dick telah mengalami kecacatan sejak lahir lagi. Doktor mengesahkan bahawa Rick tiada peluang untuk sembuh, malah kemungkinan tidak akan dapat melalui kehidupan normal seperti orang lain.

Rick tidak dapat bercakap, berjalan dan bergerak seperti orang lain. Dick, bapanya tetap tidak berputus asa untuk mencari jalan supaya Rick dapat belajar sekurang-kurangnya mengenali huruf.

Pada tahun 1972, Dick telah membeli sebuah komputer khas berharga $5000 untuk Rick dengan harapan supaya dia dapat belajar huruf dan menulis sesuatu. Setelah mencubanya, Dick seperti tak sangka apabila Rick menulis "Hi, Mom," dan "Hi, Dad,".Rick juga menulis sesuatu mengenai sukan.Di saat itulah, Dick baru mengetahui bahawa Rick sentiasa belajar dan meminati sukan.


Pada musim luruh tahun 1977, Rick memberitahu ayahnya bahawa dia ingin menyertai larian sejauh 5 batu. Dick agak terkejut dengan permintaan anaknya dan setelah berfikir sejenak, dia bersetuju untuk menyertai larian tersebut dengan cara berlari sambil menolak kerusi roda Rick. Mereka akhirnya berjaya menamatkan larian 5 batu itu. Pada waktu malam tersebut, Rick memberitahu ayahnya bahawa dia langsung tidak berasa seperti orang cacat ketika larian hari tersebut.

Sejak selepas larian itu, Rick masih ingin menyertai lagi perlumbaan seperti itu. Mereka kini telah melalui perlumbaan Marathons, duathlons dan triathlons.
Sila tonton video mereka sewaktu perlumbaan. Lihatlah diri seorang bapa kepada anaknya. Inilah bapa, Mereka selalu berkorban untuk anak mereka.






0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin