Puisi Raba

Aku sering meraba-raba bila aku perlu
Bila aku raba dan aku buka....
kalau ada bendanya
maka aku pun senyum

Bila aku raba lagi dan terus meraba raba
dan aku rasa tak ada bendanya....
dan kemudian...
bendanya tak membengkak
bendanya tak membonjol
bendanya tak mengembang
bendanya tak membuak...
aku pun boring!

Alangkah gembiranya kalau nampak benda tu terbonjol dan membuak
alangkah manisnya kalau melihat benda tu membengkak dan mengembang
hati senang
hati pun riang!
kalau berjalan pun macam raja
kalau berjalan pun macam sultan.
dapat berjalan-jalan membawa benda yang bengkak dan membonjol.

Kalau dapat gaji
aku pun tarok duit dalam beg duit
beg duit tu pun membengkak dan membonjol
aku pun raba dan terus meraba
meraba beg duit yang mengembang dan membuak
aku tersenyum
sambil berjalan aku maseh meraba raba beg duit yang membonjol tuu....
takut hilang dicopet orang!
hati senang dapat raba beg duit yang membengkak dan membonjol!

0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin