Tip Kesihatan

Kajian moden mendapati bahawa cara atau amalan Rasulullah telah terbukti memberi manfaat disudut kesihatan dan gaya hidup. Antara amalan nabi yang telah terbukti oleh kajian moden ialah :

1. MANDI
Mandi pagi sebelum subuh, paling tidak sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak berkumpul.

2. TAFAKUR
Waktu solat subuh disunatkan kita bertafakur iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit selepas membaca doa. Insyaallah ia dapat membantu daripada sakit pening atau migrain. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu sujud. Saintis telah menemui beberapa milimeter ruang dalam udara didalam saluran darah dikepala tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud,darah akan mengalir keruang berkenaan.


3. JILAT JARI SELEPAS MAKAN
Nabi SAW juga mengajar kita makan dengan tangan. Setelah habis makan hendaklah menjilat hujung jari( bukannya keseluruhan jari). Kajian saintifik membuktikan bahawa enzim banyak terhasil dari celahan antara kuku dan isi kita, iaitu 10 kali ganda daripada yang terdapat pada air liur.. Enzim ini amat penting untuk membantu mencernakan makanan.

4. ELAK CAMPUR MAKANAN DARAT DAN LAUT.
Didalam kitab lama ada menyebut tidak mencampurkan makanan darat dan laut. Nabi SAW pernah menegah kita makan ikan bersama susu kerana dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit. Saintis menemui bukti, badan ayam mengandungi ion posoitif manakala ikan mengandungi ion negatif. Jika dalam suapan mengandungi daging ayam bercampur dengan ikan, maka terjadi tindak balas biokimia yang merosakkan usus kita.
Selain itu elakkan amalan buruk berikut:
a. Makan buah selepas makan berat. Elok makan buah dahulu sebelum makan nasi.
b. Tidur satu jam selepas makan tengahari. Sepanjang hayatnya nabi tidak pernah mendapat sakit perut kerana pandai menjaga diet seharian.

5. MINUM CARA NABI.
Sunnah nabi pastinya yang terbaik. Nabi kita mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi iaitu air yang disimpan semalaman. Air sejuk yang dimaksudkan bukanlah yang disimpan dalam peti sejuk, tapi sejuk pada suhu bilik. Insyaallah susah kena penyakit. Rasulullah juga suka minum air sejuk dicampur dengan madu untuk tujuan amalan kesihatan. Baginda melakukan sebelum makan apa-apa pada waktu pagi. Kebaikan amalan ini dikenal pasti iaitu:
a. Menghilangkan balgham
b. Mencuci perut
c. Membuang sisa-sisa makanan yang tertinggal didalam perut yang tidak dicernakan dengan sempurna dan menolaknya keusus besar.
d. Menghilangkan senak perut dan sedu
e. Memperbaiki fungsi buah pinggang,limpa dan hati.

6. MINUMAN MANIS DAN SEJUK
Saiyyadatina Aisyah meriwayatkan " Antara banyak-banyak jenis minuman, Rasulullah SAW suka minuman manis dan sejuk".
Yang dimaksudkan minuman manis dan sejuk ialah baginda menggemari air campuran madu dan nabiz (rendaman tamar) Rasulullah pernah berdoa " Ya Allah! Kurniakanlah dengan cintamu yang lebih besar daripada cintaku kepada nyawa,harta,anak dan cintaku kepada air sejuk".

KESIMPULAN

Elakkan kombinasi makanan seperti berikut:
# SUSU + DAGING
# DAGING + IKAN
# IKAN + SUSU
# AYAM + SUSU
# IKAN + TELUR
# IKAN + DAUN SALAD
# SUSU+ CUKA
# BUAH + SUSU(Contoh koktel)



0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin