Sarjana Astronomi Islam



Islam adalah pemacu kegemilangan dan tamaddun umat manusia,dipuncak kegemilangan Islam,pengajian Islam bersinar terang dipelusuk dunia dan menghasilkan cendikiawan serta tokoh-tokoh ilmuwan yang terunggul dan diakui kecemerlangannya sehingga masa kini. Salah satu hasil dari tamaddun yang besar itu ialah ilmu sains bintang(astronomi) dimana sistem pengukuran tarikh yang teratur, iaitu sistem kalendar yang membolehkan penentuan sesuatu peristiwa yang betul berpandukan ilmu ini. Beberapa amal ibadat Islam bergantung kepada pengamalan kalendar yang betul. Tarikh haji, tarikh permulaan dan berakhir puasa, pengiraan tempoh kelayakan membayar zakat juga adalah berdasarkan kalendar ini. Satu tahun Hijrah ialah lebih kurang 11 hari lebih pendek dari satu tahun masehi. Selain itu terdapat banyak lagi amal ibadat (fardhu dan sunat) yang waktunya ditentukan berdasarkan kalendar ini. Lantaran itu ilmu falak telah menjadi salah satu cabang ilmu yang ditetapkan sebagai fardhu kifayah kepada masyarakat Islam.
Nama-nama seperti Al-Khawarizmi, Al-Sufi, Al-Kindi, Al-Battani, Al-Idrisi, dan Ulugh Beg merupakan sebahagian daripada nama-nama besar yang telah megharum dan memartabatkan Islam dalam bidang Astornomi.



1. ULUGH BEG(1393-1449M)
Nama sebenar Mohamad Taragay ibnu Shah Rukh. Cucu kepada Timurlane(1336-1405) panglima Monggol yang amat terkenal. Ulugh Beg dilahirkan di Soltaniyah, Iran.
Pemerintah, guru , saintis dan ahli astronomi. Membina pusat pengajian ilmu di Samarkand serta sebuah balai cerap, yang diberi nama Zurkahni Zij. Mengenalpasti dan membina zij (jadual) menerangkan tentang kedudukan 1,012 butir bintang secara tepat.Beliau juga mencatit kaedah-kaedah dan teori sfera gemetri dan trigonometri.

2. AL-SUFI
Dikenali nama Azophi didunia barat. Kitabnya yang terkenal ialah Al-Kawakib,As-sabit Al-Musawwar keterangan tentang kedudukan buruj bintang. Beliau mengeksplorasi bukan hanya kedudukan bintang tetapi juga kedudukan buruj bagi bintang itu sendiri, menggambarkannya, serta menghuraikan pantulan sinar dan warnanya.
Menghitung tahun matahari dengan tepaat. Saintis pertama yang menerangkan tentang kewujudan nebula dan galaksi diangkassraya. Mengenalpasti galaksi Andromeda M31. menerangkan dengan terperinci kegunaan astrolab. Sebuah kawah dibulan yang berdimeter 47 km dan kedalamanya 3.7m dinamai dengan nama beliau (Azophi Crater)
3. AL-KINDI
Hasil kerja belaiu ialah kajian , tentang optik, gelombang ,monogarf pasang surut, peralatan astronomi, runag dan waktu serta kaedah penghitungan untuk bulatan. Seorang ahli matematik yang agung. Beliau telah mengulas dan menerangkan tentang manuskrip pernomboran India,kesepaduan angka, garis dan pendaraban nombor,quantiiti bandingan,kira-kira perkadaran dan masa, kaedah-kaedah pengangkaan dan pembatalan dalam satu ungkapan persamaan dan teori keselarian.
Menulis 16 buah buku berkenaan falak,fizik 12 buah, arithmatik 11 buah dan geometri 32 buah.

4. AL-IDRISI
Menghasilkan bebola perak seberat 400 paun intuk Raj Roger11, lengkap dengan membahagikan dunia kepada 7 iklim, laluan perdagangan,teluk,tasik, sungai, bandar-bandar besar, bukit dan lembah serta gunung ganan. Mencatatkan jarak dan ketingian sesuatu tempat dengan tepat. Menggunakan semula garisan lintang dan garisan bujur yang diperkenalkan sebelumyan dalam peta yang dihasilkan. Beberapa abas lamanya, Eropah menggunakan peta Al-Idrisi dan turut menggunakan hasil kerja ilmuwan ini ialh Chritopher Columbus.

5. AL-KHAWARIZMI
Beliau menghasilkan peta dunia pertama yang telah diterokai pada zamannya. Beliau juga telah menghitung isipadu dan ukurlilit bumi, mencipta alat penentu kedudukan bintang,sukatan masa dan jam matahari.

6. AL-BATTANI (858-929)
Seorang ahli astronomi dan matematik. Mempelajari bidang ini daripada Jabir ibn Sinan al-Battani yang juga ahli sains. Membuat perkiraan sistem suria dalam setahun 365 hari 5 jam 46 minit dan 24 saat. Menemui longtitud matahair telah berubah 16 darjah 47 minit sejak zaman ptolemy. Dapat mengira diameter matahari dan orbit bulan. Memperkenalkan penggunaan trigonometri dalam matematik.

0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin