Legenda Bandar Emas El-Dorado


1.El-Dorado (perkataan Bahasa Sepanyol untuk "the golden one") adalah kisah legenda yg bermula dengan kisah seorang ketua puak Amerika Selatan yg memenuhi tubuhnya dengan serbuk emas dan menyelam ke dalam tasik air gunung tulen.

2.Legenda ini berasal dari banjaran pergunungan Andes di Colombia zaman sekarang, dimana "conquistador" Gonzalo Jiménez de Quesada mula-mula menjumpai Muiscas, sebuah negara yg terletak di kawasan tanah tinggi Cundinamarca dan Boyacá zaman sekarang di dalam Colombia pada tahun 1537. Kisah mengenai ritual Muisca dibawa kepada orang-orang Gonzalo Jiménez de Quesada; bercampur dengan khabar-khabar angin yg lain, dimana disitulah munculnya legenda "El-Dorado" (lebih kepada maksud Lelaki Emas dari sebuah tempat - 'el indio dorado', lelaki Indian emas or 'El Rey Dorado', Raja Emas).

3.Antara kebarangkalian punca legenda ini adalah istana emas Coricancha, didalam pusat Empayar Inca. Disitu dikatakan ada segala-segalanya disaluti emas, termasuk taman emas dengan patung, bunga disitu juga dikatakan dibuat dari emas, sesuatu yg banyak didalam kawasan Inca.

4.Dibayangkan sebagai suatu tempat, El-Dorado menjadi sebuah kerajaan, sebuah empayar, bandar untuk kepada raja emas dalam lagenda ini. Dikaburi dengan lagenda yg hamper serupa, Francisco Orellana dan Gonzalo Pizarro berangkat dari Quito pada tahun 1541 dalam satu ekspedisi yg terkenal dan tragic menuju Amazon Basin. Walaubagaimanapun, disebabkan oleh ekspedisi ini Orellano menjadi manusia pertama yg merentasi Sungai Amazon sehingga ke muaranya.


Sumber: wikipedia (ditranslasi)


0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin