Pemilihan Permaisuri Muda

Apabila tamat tempoh berkabung kemangkatan permaisurinya, raja yg berumur hampir 70 tahun ini bersedia untuk mendapatkan permaisuri yg baru. Lebih 1000 gadis muda di negeri itu menyatakan hasrat bersedia dan telah menghantar permohonan, namun hanya 10 sahaja yg terpilih untuk tapisan terakhir. Kesemua 10 gadis ini adalah terdiri daripada pelbagai latar belakang, daripada berilmu, berketurunan raja, berharta, berbudi bahasa dan cantik2 belaka.
Raja pening untuk memilih kerana kesemua gadis2 tersebut cantik2.
Bendahara yg bijak memberikan cadangan agar pemilihan dibuat didewan makan. Lalu, mereka dijemput ke dewan makan untuk bersantap bersama dihadapan raja. Setelah bersedia, tukang masak diraja menyediakan secawan air teh panas dan sudu beserta gula dan susu yg tidak dicampurkan kepada setiap gadis.
Muslihatnya adalah bagaimana gadis2 tersebut membancuh air itu.
Ada yg memasukkan gula, kemudian dikacau dgn sudu, kemudian susu, dan dikacau.
Ada yg memasukkan susu dahulu, kemudian gula, dan dikacau.
Ada yg memasukkan susu dan gula serentak, kemudian dikacau.
Raja dan bendahara hanya memerhatikan dengan penuh minat.
Ada yg mengacau dgn laju dan berbunyi, ada yg perlahan dan senyap.
Pelbagai ragam mereka diperhatikan, sehinggalah habis diminum air itu.

Tanpa disedari, ada seorang gadis yang masih mengacau minuman itu walhal gadis-gadis lain sudah habis minum. Raja dan bendahara melihat cara gadis ini menyediakan minuman. Gadis ini mengangkat cawan yg telah dimasukkan gula dan susu, sambil sebelah tangan lagi memegang tegak sudu di tengah cawan. Sudu tidak dikacau atau digerakkan langsung, tetapi yg digerakkan hanya cawan. Dengan susah payah dan tiada bunyi, cawan digerakkan untuk menghasilkan minuman yang sebati. Ia mengambil masa yang lama dan penuh sabar. Raja tersenyum, bendahara menganggukkan kepala tanda setuju. Gadis itu dipilih menjadi permaisuri muda.

p/s: kenapa gadis itu dipilih? hehehe...


0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin