Cerita Si Penyeluk Saku

Nama aku Gabriel. Ramai yang kenal diri ku yang berbudi pekerti mulia ni. Buat pertama kali aku ingin berkongsi dengan rakan-rakan lain tentang perbuatan aku baru-baru ini. Kisah ini benar-benar terjadi. Atas desakan hidup, aku terpaksa melakukan perbuatan terkutuk yang melangkaui batas susila. Aku telah menjadi seorang penyeluk saku!

Hari kelmarin, ketika sesudah menge'best'kan mata aku sambil berpoya-poya di KLCC, tiba masanya untuk aku balik. Hari itu aku sengaja menjalankan kaki aku menaiki tren Rapid KL atau nama zaman jahiliahnya dulu LRT/STAR. Destinasi yang ku tujui selanjutnya ialah ke KL Sentral.

Dah lama aku tak naik tren, naik lupa dah aturcara majlisnya menaiki camne. Terpaksa la aku terkial-kial melihat peta laluan tren. Di samping itu juga, mata ku terlihat banyak papantanda amaran supaya pengguna-pengguna tren berhati-hati dengan penyeluk saku. Agaknya semakin berleluasa kejadian menyeluk saku ni sehingga pihak berkuasa terpaksa memasang papantanda amaran?

Aku kemudiannya beratur di kaunter tiket (sebab aku macam orang KL yang lain gak, bingai tak nak guna mesin tiket..) Bila tiba giliran ku, aku telah disapa mesra oleh awek cun penjual tiket tren. "Abang nak ke KL Sentral ye? Rm 1.60 je bang.." katanya. Aku pun membuka dompetku, lalu mengeluarkan duit seringgit sekeping.

"Err.. 60sen lagi bang?" tambah awek cun tu lagi. Aku pun dah tersipu-sipu malu. Dalam dompet dah takde duit kecil. Paling kecik pun ada RM 2 juta pound sterling duit Zimbabwe. Aku semakin gelabah. Orang semakin ramai di belakang ku yang nak membeli tiket. Kemudian, perkara itu pun terjadi.. aku telah menjadi penyeluk saku !

Aku pun menyeluk saku kanan seluarku, lalu atas nasib baik ku, ada la duit 50 sen sekeping & 20sen sekeping balance beli sirap tadi. Lalu aku pun membayar harga tiket tren dan terus menuju pulang..

Begitulah pengalaman aku menjadi penyeluk saku di stesyen tren LRT.


0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin