Keluhan Si Peragut

Nama ku En Cam....aku ingin kongsi sejarah aku ketika dahulu...semoga menjadi pedoman kepada masyarakat disekeliling kita....kisah benar ini terjadi tak lama dulu....walaupon aku taw kerja ini dikutuk,dihina dan di caci masyarakat sekeliling, namun apa kan daya...aku terpaksa melakukannye demi untuk menyara hidup...demi untuk mengalas perut ku yang kelaparan...demi untuk hidup...

Bukan sengaja aku jadi begini...tapi tiada kerja lain yang mampu aku lakukan.. aku tahu aku berpikiran singkat...namun aku rasakan ini sahaja yang aku boleh lakukan untuk mendapat kemewahan dalam masa yang singkat...malahan ibu dan ayah ku juga seorang peragut....ilmu yang mereka turunkan tidak ku sia2 kan begitu sahaja..

Aku tidak memilih tempat...asal kan ada tempat yang sesuai....di situ lah aku melakukan kerjaku sebgai seorang peragut....tapi malang tidak berbau...dan ia membuat aku terpikir sejenak dengan kerja haram kami....masih aku ingat lagi ketika ibu dan ayah ku ditangkap oleh penduduk kampung.... tanpa belas kasihan, meraka di sembelih hidup-hidup....ingin sahaja ku menyelamatkan mereka..tapi aku tak berdaya....dan tanpa belas kasihan, kulit mereka dilapah pula..

Salahkah kami sekeluarga...salah ke kami meragut bunga ros peliharaan Pn Rajin...salah ke aku sebagai seekor kambing ?....salah kah kami... ?


0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin