Barang Lama Tak Guna


Leman dan bini dia dah kahwin lebih 10 tahun. Satu hari, masa bini Leman balik dari menjenguk emaknya, dia ternampak Leman tengah "bedroom lambada" dengan perempuan muda dalam bilik tidur. Dengan marah, bini Leman menghempas pintu dan berlari meninggakkan rumah. Leman mengejarnya sambil berkata, "Dengar dulu penjelasan abang. Paling tidak pun sebelum awak pergi, awak kena tahu punca kejadian ni."


Agak kebingungan, bini Leman menghentikan langkah. "Tadi sewaktu balik pejabat, abang nampak perempuan muda ini kat tepi jalan, dengan pakaian compang-camping dan basah kuyup disebabkan hujan. Kesian punya pasal, abang bawa dia balik ke rumah. Dia lapar, jadi abang bagi makanan yang awak simpan dalam stor, yang awak tak nak lagi. "

"Lepas tu, abang bagi pakaian awak yang dah lama tak dipakai sebab dah kecik dan bila abang tengok dia tidak pakai selipar, abang bagi dia selipar yang awak tak pakai lagi sebab dah ketinggalan zaman. Terus abang bagi dia baju hujan yang dulu abang belikan untuk ulang tahun perkawinan kita, tapi tak pernah sekali pun awak pakai sebab warnanya tak cantik," kata Leman lagi. Leman menambah, "Sebenarnya perempuan tu dah nak pergi tadi..."

"Habis tu, kenapa dia masih ada kat sini?" soal bini Leman.

"Sebelum perempuan tu pergi tadi.. dia sempat tanya... "Ada lagi tak barang lama yang tak pernah lagi diguna oleh isteri Encik?"


0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin