Jambatan Terpanjang Di Dunia



Jambatan terpanjang di dunia siap dibina di China setelah mengambil masa selama empat tahun. Jambatan sepanjang 42.5 kilometer yang memiliki persimpangan tersebut menghubungkan tiga kota di China. Jambatan itu menghubungkan Kota Qingdao di sebelah timur Wilayah Shandong dengan Daerah Huangdao. Panjang jambatan tersebut mencapai 42.5 kilometer atau sekitar lapan kali lebih panjang dari jambatan Suramadu di Jawa Timur, Indonesia yang memiliki panjang 5.4 kilometer.
Jembatan terpanjang di dunia
Jambatan bernama Qingdao Haiwan tersebut dibina oleh dua pasukan yang berbeza yang memulakan kerja mereka sejak 2006. Pembinaannya siap pada Isnin (27/12). Jambatan menghubungkan tiga kota pantai di Wilayah Shandong. Salah satu kakitangan mengatakan, "Contoh dari komputer dan perhitungannya semua sangat bagus. Tapi anda tidak boleh bersantai sehingga kedua sisinya bersatu. Kerenggangan beberapa sentimeter saja boleh menyebabkan berlakunya bencana."

Sebelum ini, gelaran jambatan terpanjang di dunia dipegang oleh Laluan Tasik Pontchartrain sepanjang 38.42km di selatan negeri Louisiana, Amerika Syarikat (AS)..

Sumber : Kosmo

0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin