Cerita tentang Nilai "Penghargaan"


Cerita ini dipetik dan diubah bahasa dari kiriman email berbahasa Cina.

Seorang pemuda yang mempunyai kelulusan akademik yang cemerlang pergi memohon kerja untuk satu jawatan pengurusan dalam sebuah syarikat besar.

Dia telah berjaya melepasi temuduga peringkat pertama dan perlu berjumpa dengan tuan pengarah untuk temuduga peringkat akhir.

Tuan pengarah mendapati dari CV yang diberikan bahawa hasil akademiknya sangat cemerlang, dari sekolah menengah sehingga penyelidikan lepas ijazah, tiada setahun pon yang tidak cemerlang.

Tuan pengarah bertanya kepadanya, "Adakah kamu mendapatkan sebarang biasiswa di sekolah?",
dia dijawab "tiada".

Tuan pengarah bertanya, " Adakah bapa kamu yang menanggung kos yuran sekolah kamu?"
dia jawab, "bapa saya meninggal dunia semasa saya berusia setahun, ibu saya yang membaiaya yuran sekolah saya".

Tuan pengarah bertanya, " Dimanakah ibu kamu bekerja?"
dia jawab, "ibu saya bekerja sebagai pencuci kain".

Tuan pengarah memintanya untuk menunjukkan kedua-dua belah tangannya, dia pon menunjukkan tangannya yang lembut dan halus sempurna kepada tuan pengarah.

Tuan pengarah bertanya, " Pernahkah kamu menolong ibu kamu mencuci kain sebelum ini?",
dia jawab, "tidak pernah, ibu saya mahu saya sentiasa belajar dan baca lebih lanjut buku-buku , tambahan pula, ibu saya dapat mencuci kain-kain lebih cepat daripada saya".

Tuan pengarah berkata, "saya ada satu permintaan, apabila kamu balik ke rumah hari ini, pergi dan bantu bersihkan tangan ibu anda , dan kemudian jumpa saya esok pagi".

Dia rasa bahawa peluangnya untuk mendapat kerja itu tinggi, setelah pulangke rumah dia dengan gembiranya mahu membersihkan tangan ibunya. Ibunya rasa pelik, gembira tetapi bercampur takut. Si ibu menhghulurkan tangan kepada anaknya.

Dia membersihkan tangan ibunya dengan perlahan, titisan air matanya jatuh semasa dia melakukan itu. Ini kali pertama dia mendapati tangan ibunya sungguh kasar berkedut dan terdapat begitu banyak lebam-lebam dalam tangannya. Beberapa lebam membuatkan ibunya rasa sakit apabila dicuci dengan air.

Ini kali pertama dia menyedari bahawa sepasang tangan yang mencuci kain setiap hari membayarkan dia yuran sekolah, lebam-lebam dalam tangan ibunya adalah harga yang ibu bayar ijazah dan kecemerlangan akademiknya dan mungkin masa depannya.

Setelah selesai membersihkan tangan ibunya, dia dengan perlahan membantu ibunya mencuci semua pakaian yang belum sempat ibunya cuci.

Malam itu, ibu dan anak berbual-bual dalam masa yang sangat panjang.

Keesokannya, dia pergi ke pejabat pengarah.

Tuan pengarah perasan air mata dalam mata terbendung dalam kelopak mata pemuda itu, tuan penyarah bertanya, "Bolehkah kamu beritahu saya apa anda buat dan pelajari semalam dalam rumah kamu?"

Pemuda itu jawab, " Saya bersihkan tangan ibu saya , dan juga siap membersihkan semua pakaian yang tinggal".

Tuan pengarah bertanya, " sila beritahu saya apa saudara rasa".

Pemuda itu berkata, pertama, saya tahu apakah nilai penghargaan, tanpa ibu, saya tidak akan berjaya seperti hari ini. Kedua, saya tahu bagaimana bekerja bersama dengan ibu saya, kemudian baru saya boleh menyedari bagaimana susah payah mendapat sesuatu. Ketiga, saya tahu pentingnya dan nilai perhubungan keluarga.

Tuan pengarah berkata, " Inilah jawapan yang saya mahu, saya mahu merekrut seseorang yang boleh menghargai bantuan orang lain, seseorang yang tahu penderitaan lainnya mendapat benda yang dilakukan , dan seseorang yang tidak akan meletakkan wang sebagai gol dalam hidup menjadi pengurus saya. Anda diterima bekerja".

Kemudian hari, orang muda ini bekerja sangat keras , dan menerima penghormatan pekerja bawahannya, setiap pekerja-pekerja bekerja dengan tekun dan dalam satu pasukan, hasil syarikat bertambah baik.

Seorang kanak-kanak yang dilindungi dan biasa diberi apa pun yang dikehendakinya, dia membangun dengan "mentaliti hak" dan sentiasa meletakkan dirinya di tempat pertama. Dia jahil dengan usaha orang tuanya. Bila dia memulakan kerja, dia menganggap setiap orang mesti mendengarnya , dan apabila dia menjadi seorang pengurus, dia tidak akan tahu bagaimana penderitaan pekerjanya dan selalulah salahkan orang lainnya. Untuk orang sebegini, dia boleh buat keputusan baik, boleh jadi berjaya untuk seketika, tetapi akhirnya tidak akan berasa rasa pencapaian, dia akan merungut dan penuh kebencian dan berjuang untuk dapat perkara yang lebih.

Jika kita beri perlindungan begini, adakah kita cinta atau memusnahkan kanak-kanak?

Anda boleh biar anak-anak anda tinggal di sebuah rumah besar, makan makanan enak, belajar piano, melihat TV layar besar. Tetapi bila anda memotong rumput, sila benarkan mereka turut serta. Selepas makan, biar mereka mencuci pinggan mereka sendiri. Ia bukan kerana anda tidak mempunyai wang untuk mengupah seorang pembantu rumah, tetapi ia ialah kerana anda mahu sayang mereka dengan cara yang betul.

Anda mperlu buat mereka faham, tidak kira bagaimana kayanya ibubapa mereka, satu hari rambut mereka akan berkembang kelabu, sama seperti ibu yang pernah muda. Perkara yangg paling penting ialah anak-anak anda belajar bagaimana untuk menghargai usaha dan mengalami kesukaran dan belajar keupayaan bekerja dengan lainnya untuk mendapat benda yang diinginkan.

0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin