Lelaki 40-an



Seperti wanita, benarkah lelaki juga akan mengalami menopaus? Mengapa ia boleh berlaku sedangkan lelaki tidak mengalami kitaran haid?

Hakikatnya lelaki juga akan mengalami proses menopaus yang dikenali sebagai ANDROPAUS meskipun lelaki tidak pernah mengalami kitraran hadi apatah lagi putus haid. Fenomena andropaus adalah sama dengan menopaus yang dialami oleh wanita. Jika wanita mengalami tanda atau isyarat untuk menopaus seperti putus haid, tidak pula pada lelaki. Andropaus adalah keadaan di mana lelaki mengalami gejala kurang daya seksual, kekurangan tenaga fizikal, cepat rasa letih, perubahan sikap, ragam dan perut buncit.

Lelaki yang berada dalam lingkungan 40 hingga 50 tahun akan berhadapan dengan masalah ini. Cepat atau lambat gejala ini berlaku adalah bergantung kepada gaya hidup individiu itu sendiri.

Ia juga disebabkan oleh paras testoteron yang rendah. Paras testoteron tinggi pada lelaki berada dalam lingkungan 30 tahun dan akan mulai menurun secara beransur-ansur selepas itu. Kajian juga menunjukkan bahawa penyusutan testoteron boleh menyebabkan serangan sakit jantung dan lemah tulang. Masalahnya, gejala andropaus ini jarang dapat ditafsir dengan tepat. Malah tidak ramai yang menyedari hakikat ini kerana mereka menyangkakan kesuburan mereka kekal sepanjang hayat.

Biasanya kaedah terapi penggantian testoteron digunakan bagi mengatasi masalah ini. Kebiasaannya kebanyakan lelaki akan mengalami perubahan yang ketara kesan dari terapi ini.

0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin