Terowong Keretapi Terpanjang

Terowong Selat (Channel Tunnel) merupakan satu terowong keretapi sepanjang 51.5 km (31 batu) di bawah Selat Inggeris di Selat Dover. Ia menyambungkan Folkestone, Kent di England degan Coquelles dekat Calais di Utara Perarancis.

Terowong ini telah terhenti beberapa kali, sebelum akhirnya siap pada tahun 1994. Ia merupakan terowong keretapi kedua terpanjang di dunia, cuma terowong Seikan di Jepun lebih panjang, namun bahagian bawah lautnya sepanjang 39 km (24 batu) adalah terowong bawah laut terpanjang di dunia. Terowong ini dijalankan oleh Eurotunnel.


Manakala Gotthard Base Terowong (GBT) adalah sebuah terowong keretapi yang sedang dibina di Switzerland. Dengan panjang direncanakan 57 km (35,4 batu) dan total 153,5 km (95.4 batu) dari terowong, shaft dan bahagian-bahagian yang dirancangkan, ia akan menjadi terowong terpanjang (dari semua rel keretapi dan jalan terowong) di dunia selepas siapnya, daripada pemegang rekod ketika ini, Seikan Tunnel (Jepun yang menghubungkan pulau Honshu dan Hokkaido). Projek ini direka untuk memaparkan dua terowong berasingan yang mengandungi satu lagu masing-masing. Terowong adalah sebahagian daripada projek AlpTransit Switzerland, yang juga dikenali sebagai New Keretapi Link melalui NRLA Alp yang juga merangkumi Base Lötschberg Terowong antara kanton Berne dan Valais. Seperti Lötschberg terowong, itu dimaksudkan untuk melewati rute pegunungan yang berkelok-kelok dan membentuk laluan langsung berpadanan untuk kereta api laju dan berat kereta api barang. Setelah siap diharapkan untuk mengurangkan waktu perjalanan 3.5 jam dari Zurich ke Milan dengan satu jam. Ini juga akan mengurangkan masa antara Zurich dan Lugano ke 1 jam 40 minit. Kedua portal akan berada dekat Erstfeld, dan Bodio Kanton Uri, Kanton Ticino.

Sumber : wikipidia.org

0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin