Pemalsuan Barat Tentang Logaritma



Konsep logaritma yang telah dicetuskan oleh Abu’l-Hassan Ali bin Ahmad al-Nasawi menerusi hasil karyanya dalam bahasa Parsi yang kemudiannya telah diterjemahkan ke dalam bahasa Arab dengan tajuk al-muqni’ fi’l hisab al-Hind. Ibnu Yunus al-Safadi telah menukar proses pendaraban kepada proses penambahan menerusi rumus trigonometri seperti berikut:

Ibnu Yunus dikatakan mendapat ilham idea itu daripada Ibnu al-Fath al-Harani pada kurun ke 10. Ibnu Hamzah memberikan ungkapan log(xy) = log x + log y yakni berpadanan dengan log (32) = log (4.8) = 2 + 3 = log 4 + log 8. Umat Islam pada kurun ke 9 dan kurun ke 10 telah berdebat dengan hangat tentang trigonometri, sedangkan John Napier menggunakan hubungan trigonometri untuk pentakrifan konsep logaritma pada kurun ke 17 seperti yang telah dilakukan oleh Ibnu Yunus sebelumnya.

Ini adalah konsep yang ditemukan pada permulaan logaritma Eropah. Henry Briggs (kurun ke 17) kemudiannya memperincikan konsep logaritma dalam buku yang ditulisnya iaitu Arithmetica Logaritmica dengan menggunakan siri geometri. Burgi pula telah menulis Progress tabulen (1620) yang mentakrifkan logaritma dan antilogaritma secara terperinci. Pihak Barat sering bertelagah tentang siapakah orang yang mengasas logaritma. Ada juga pihak yang mengatakan Henry Briggs dan pihak yang lain mengatakan John Napier sebagai pengasas Logaritma. Bolehkah 2 orang pada masa yang sama mengasaskan benda yang sama? Begitulah penipuan yang dilakukan oleh pihak Barat terhadap logaritma. Sedangkan perkataan logaritma itu adalah berasal dari nama Al-Khwarizmi (Muhammad Musa Al-Khwarizmi kurun ke 9) yang telah dilatinkan iaitu al-gorithma=logaritma.

Penulis Eropah pernah menyatakan bahawa James Gregory (kurun ke-17) yang menemukan siri tan-1x dan menyatakannya sebagai siri tidak terhingga

tan-1x = x - x3/3 + x5/5 - x7/7 + …

dan apabila nilai x = 1 dimasukkan ke dalam siri di atas, nilai diperoleh,

/4 = 1-1/3+ 1/5 - 1/7 + …

Akan tetapi siri ini terlebih dahulu dikaji di India oleh Madhava pada kurun ke-15 sebelum penemuan kembali di Eropah oleh Gregory. Liebniz juga mengaku turut menghasilkan siri yang sama di Jerman pada kurun ke-17. Demikian pula siri sin(x) dan kos(x) yang diberikan Newton telah diberikan oleh Madhava terlebih awal di India. Nilai sin(1°) = 0.0174524064 yang dikatakan diperoleh menerusi rumus Newton tetapi pada hakikatnya telah diberikan oleh al-Biruni pada kurun ke-11 di India pada masa ketika beliau berkhidmat dengan kerajaan Ghaznawi.

Setelah itu, konsep logaritma berkembang dalam matematik seluruh dunia. Pada mulanya ahli falak Islam telah menggunakan logaritma dalam astronomi untuk pengiraan waktu sembahyang dan penentuan arah kiblat. Menariknya, ialah penggunaan nama al-Khawarizmi dalam bahasa Latin iaitu Algorithm atau Logarithm untuk mentakrifkan fungsi tersebut. Sampai kini dalam tradisi pengajian Melayu Islam, logaritma digunakan untuk tujuan pengiraan waktu ibadah dan arah kiblat Solat lima waktu.

Dari paparan di atas, kita sebagai Muslim yang telah lama dijajah, dipijak dan ditindas tidak menyedari perancangan rapi yang dilakukan pihak Barat untuk menutup fakta sejarah yang benar belaka. Selama ini kita disogok dengan sejarah palsu yang memartabatkan pihak Barat, sedangkan punca ilmu sebenarnya bermula dari para Rasul, Nabi dan Ulama’ Islam dahulu kala.





0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin