Betul-betul Kebetulankah ????


1)Pada 1885, Arthur Law menulis sebuah drama pentas mengisahkan tentang kesengsaraan seorang lelaki bernama Robert Golding,satu-satunya mangsa sebuah kapal karam. Nama kapal karam itu ialah Caroline. Beberapa hari selepas drama itu dipentaskan, sebuah kapal bernama Caroline betul-betul karam. Cuma seorang saja penumpangnya yang terselamat. Anda tahu siapa nama penumpang itu? Robert Golding.

2)Pada awal 1938, A.J.Talbot menulis sebuah drama pentas komedi bertajuk Chez Boguskovksy. Ia mengisahkan seorang lelaki bernama Boguskovksy mencuri lukisan dari Muzium Louvre di Paris, Perancis.Pada 15 ogos 1939, sebuah lukisan betul-betul telah dicuri di Muzium Louvre. Pihak berkuasa berjaya menangkap pencuri berkenaan, namanya Boguskovksy.

3)Pada 1899, seorang lelaki mati serta-merta kerana dipanah petir ketika sedang berdiri di belakang rumahnya di Taranto, Itali.30 tahun kemudian,anak lelaki si mati itu pula terbunuh, juga dipanah petir di tempat yang sama. Pada 8 Oktober 1949, cucu lelaki mangsa pertama yang juga anak mangsa kedua, Rola Primarda menjadi korban yang ketiga. Dia juga mati dipanah petir ketika sedang berdiri di belakang rumah tempat bapa dan datuknya mati.

4)Pada 5 Disember 1664, sebuah kapal karam ketika melintasi Selat Menai di Wales. Dpd 81 penumpangnya cuma seorang saja yang terselamat. Namanya Hugh Williams.
Pada 5 Disember 1785, sebuah lagi kapal karam ketika merentasi perairan Selat Menai. Seramai 60 penumpang terkapar-kapar di laut, sekali lagi cuma seorang yang berjaya menyelamatkan dirinya. Dan sekali lagi juga nama mangsa itu ialah Hugh Williams.
Pada 5 Disember 1860, sebuah kapal yang membawa 25 penumpang pula karam semasa merentasi Selat Menai. Seperti dua tragedi tadi, hanya seorang saja dpd 25 penumpang itu yang terselamat. Cuba anda agak siapa nama penumpang tersebut? Hugh Williams.
Hugh Williams dalam ketiga-tiga kejadian ini bukan lelaki yang sama.

5)Pada 13 Februari 1746 seorang lelaki Perancis bernama Jean Marie Dubarry dihukum gantung kerana didapati bersalah membunuh bapanya.
Genap 100 tahun kemudian,seorang lagi lelaki Perancis bernama Jean Marie Dubarry dihukum gantung.Kesalahannya ialah membunuh bapa sendiri.

6)Claude Volbonne telah membunuh seorang lelaki Perancis bernama Baron Rodemire de Tarazone pada 1872. Fakta menariknya ialah 21 tahun sebelum itu, bapa Baron telah dibunuh oleh seorang lelaki lain yang turut mempunyai nama Calude Volbonne.

7)Pada November 1911, tiga lelaki digantung di Greenberry Hill, London selepas didapati bersalah membunuh Sir Edmund Berry. Nama ketiga-tiga penjenayah itu ialah Green, Berry dan Hill (Robert Green, Henry Berry dan Lawrence Hill)


0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin