Jom Menaip..


Thanks to Mie69s



Sepasang mempelai baru diijabkabul oleh tok kadi pada siangnya. Pada malamnya biasalah org baru kahwin mestilah nak menikmati malam pertama tanpa diganggu.

Malam pertama semuanya beres. Tiada masalah langsung. Biasalah baru kahwin minggu pertama dan kedua biasanya mesti duduk kat rumah mentua dulu samada di rumah keluarga lelaki atau keluarga perempuan. Tapi bila kat rumah mentua ni aktiviti seronok2 kenalah dilimitkan sikit, takut nanti dikatakan tidak hormat kat mentua pulak ye tak. Nak dijadikan cerita pada minggu pertama tu sang mempelai ni duduklah sementara di rumah keluarga perempuan. Lebih kurang pukul 9.00 malam pada malam kedua diruang tamu, sang mempelai ni duduklah bersantai sambil menonton TV bersama2 family si isteri. Dalam situasi bersantai bersama family siisteri tu kelihatan si suami ni amat gelisah sekali, sesekali dia melihat jam di dinding kemudian berdetik di hatinya “hai baru pukul 9.00 malam”. Melihatkan keadaan si suami yang macam kucing kehilangan anak tu maka bertanyalah si isteri kepada sisuami dalam keadaan berbisik ”Bang..kenapa ni I tengok u ni gelisah je apasal ?”
Maka jawab si suami dan ditambah dengan soalan “tiada apa2 cuma family u ni biasanya tidur pukul berapa?”
Maka jawab si isteri “biasanya pukul 11.00 malam kenapa?”
Dibalas pula oleh si suami “alahai lambatnya tidur……alah biasalah kan kita ni baru kahwin apa lagi…he..he..he”. bisik sisuami kepada isterinya.
Si isteri diam seketika dan kemudian berkata “Abang pergilah masuk bilik dulu nanti I menyusul”.
“Habis tu kalau family u tanya I nak kata apa?” soal sisuami pula.
Maka dijawab oleh si isteri “katalah u nak pergi menaip”.
Si suami pun pergilah masuk kebilik dengan alasan nak pergi menaip maka terfikirlah ahli family si isteri yg menantu mereka ni org sibuk maklumlah businessman baru kahwin pun sibuk nak menaip.
Selang 5 minit si isteri pula beredar dari ruang tamu dengan alasannya nak menolong si suami tu menaip. Maka selesailah satu masalah sang mempelai tadi malam tu. Pada malam keesokannya situasi yang sama berulang dengan alasan nak menaip si suami dan isteri dapat melepaskan diri dari familynya.
Pada malam ke 4 nya pada masa dan situasi yang sama seperti malam2 terdahulu si suami pun minta diri untuk menaip tapi pada malam tu si mak mentua meminta anak perempuannya iaitu si isteri ni mengurut kakinya yang sakit. Maka si isteri tadi pun akur dengan permintaan si ibu tadi. Lebih kurang 1 jam kemudian si isteri pun masuk ke bilik dan melihat sisuaminya telah tidur. Si isteri pun mengejutkan si suami sambil berkata “Bang….jomlah kita menaip”.
Dijawab oleh si suami “Abang dah tulis tangan tadi” sambil menarik selimut.


0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin