3 dalam 1


Thank to Mie69s


Pada suatu mase dahulu adalah seorang raja yang yang bijaksana memerintah negeri yg bernama negeri entah berentah. Oleh kerana negeri entah berentah ni tersangatlah aman dan damainya maka kerja harian sang raja ni hanyalah mendengar dan menyelesaikan permasalahan rakyat jelatanya sahaja. Tapi telah ditetapkan semenjak azali lagi sang raja hanya boleh menyelesaikan 3 masalah sahaja dlm satu hari, dan sang raja hanya boleh memberi hanya sepatah perkataan saja sebagai jawabannya bagi menyelesaikan 3 masalah tersebut. Pening juga tu... 1 perkataan jawapan untuk 3 soalan terkini.

Hendak dijadikan cerita pada satu hari yang tenang lagi damai semasa sang raja dan para pembesar istana sedang berada di balairongseri maka datanglah pengawal yang menjaga kuda2 baginda, memaklumkan yang kuda kesayangan baginda si Putih telah sakit. Sang raja hanya tersenyum saja mendengarnya sambil menunggu 2 lagi soalan cepumas. Ketika para pembesar duduk memikirkan apakah jawaban yang akan diberikan oleh sang raja kepada pengawal kuda tadi, datanglah pulak 2 org rakyat baginda ( seorang peniaga dan seorang pembeli ) yg sedang bergaduh kerana sipeniaga didakwa menjual barangan perniagaannya dengan harga yang mahal. Lagilah sakit dan pening kepala para pembesar istana tapi sang raja ‘cool’ aje. Sedang semua org dalam balairong seri diam sambil memikirkan apakah sepatah perkataan yang akan diberikan oleh sang raja tersebut. Tiba2 datanglah pulak tukang masak istana yang terkenal hebat dengan masakan yang melazatkan, boleh dikatakan setiap masakannya cukup dengan rasa manis, masin dan masamnya …… bertanyakan apakah hidangan santapan baginda utk hari itu. Lagilah kusut kepala org2 yg berada dalam balairong seri tadi memikirkan apakah jawabannya…. tapi sang raja hanya rilek saja. Oleh kerana dah cukup 3 soalan yang dikemukakan hari itu maka dengan selamba sang raja bangun dan menjawab……….. menyebabkan semua org yg berada di balairong seri itu terpinga2.

Agak2 koranglah apa jawabannya??????
Jawabannya TAWAR…..
Utk soalan 1 dah kuda tu sakit carilah PENAWAR /ubat utk. kuda tu….
Utk soalan 2 dah sipeniaga tu menjual barangan jualannya mahal cuba2lah TAWAR utk kurangkan harga.
Utk soalan 3 hari2 makan sedap manis, masin dan masam cukup hari ni cubalah masakan yg TAWAR sikit barulah balance permakanan….


0 ulasan:

Blog Widget by LinkWithin